Vanaf zaterdag 23 november is het weer zover: een Scandinavische speurneus gaat op onderzoek uit.

Het eerste seizoen van Wisting is eigenlijk ‘twee (verhalen) voor de prijs van één’

Als de titel van een serie een achternaam is, dan weet je als kijker eigenlijk al genoeg: je staat op het punt om een sociaal-gehandicapte detective met de nodige uitdagingen in de privésfeer voorgeschoteld te krijgen. Zo leverden Luther, Wallander, River en Bosch allemaal voortreffelijk speurwerk af, terwijl de boel thuis – in meer of mindere mate – in lichterlaaie stond. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de emotionele puinhoop die Marcella (okay, een voornaam, maar toch…) heet. Mijn hemel. Vergeleken met haar was de labiele zus van Dexter het toonbeeld van rationaliteit en zelfbeheersing. Kun je nagaan.

Ook in Scandinavië hebben ze – op basis van de boeken van Jørn Lier Horst – weer een karakter uit de grond gestampt wat exact voldoet aan de kenmerken van de licht getormenteerde detective. Deze Noorse variant luistert naar de naam Wisting en William – zo heet ie aan de voorkant – probeert niet alleen wat moorden op te lossen, hij moet na het verlies van zijn vrouw ook zien te voorkomen dat zijn hele gezin uit elkaar sodemietert. Je raadt het waarschijnlijk al, dat gaat nog een hele klus worden.

Normale mensen gaan toch gewoon een midweekje legionella snuiven in Center Parcs?

Stapelkorting

Het eerste seizoen van Wisting is eigenlijk ‘twee (verhalen) voor de prijs van één’. Dat moet ons als gierige Hollanders toch meteen aanspreken? Moet William in de eerste vier afleveringen nog op zoek naar een Amerikaanse seriemoordenaar die zijn werkveld inmiddels al een tijdje naar Europa heeft verplaatst, in de tweede helft staat alles in het teken van een verdwenen meisje. Wat kan ik zeggen, William is van alle markten thuis. Al lijken de Amerikanen daar wat anders over te denken, want die sturen ongevraagd twee hooghartige FBI-agenten naar het Noorse dorpje Larvik om Wisting een handje te helpen. Niet dat hij daar een gebrek aan heeft, want zijn dochter – journaliste bij de lokale sufferdje – verricht hier en daar ook wat hand-en-spandiensten. Aan belangenverstrengeling hebben ze daar in het hoge noorden blijkbaar een broertje dood. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor vader-dochter bonding, maar normale mensen gaan dan toch gewoon een midweekje legionella snuiven in het tropisch zwembad van Center Parcs?

Wisting zie je vanaf zaterdag 23 november, om 20:25 uur, bij de KRO-NCRV op NPO3. In het bezit van een NPO Start Plus account? Het hele eerste seizoen van Wisting staat daar nu al trappelend van ongeduld op je te wachten.

Nieuwe Series In December

• 8/10