Grimmige detective met rauw randje

• Bosch
    • 8+/10

Een ietwat chagrijnige alfaman die met een badge op z'n heup de straten van L.A. wat veiliger probeert te maken.

Ergens in 2013 heeft iemand in de directiekamer van Amazon waarschijnlijk met de vuist op tafel geslagen, terwijl hij brulde dat het na The Shield en Southland nu toch écht weer eens tijd werd voor een lekkere Amerikaanse detective. En dan niet de zoveelste CSI: Bedenk-Hier-Een-Amerikaanse-Stad-Naar-Keuze of de plastic ellende van Hawaii Five-0, maar prettig, grimmig, licht deprimerend politiewerk met een rauw randje. De boeken van Michael Connelly bleken de ideale inspiratiebron en in februari 2014 zag de pilot van Bosch het levenslicht. Inmiddels zijn we twee seizoenen verder en dat is niet voor niks, Bosch is de moeite meer dan waard.

Bosch
    Zoals het een zichzelf respecterende politieagent betaamt gaat Harry Bosch als gescheiden man door het leven, waardoor hij lekker veel tijd heeft om zich op z’n werk te storten. Dat is maar goed ook, want Harry is niet alleen op zoek naar een seriemoordenaar, hij staat ook nog terecht voor een uit de hand gelopen schietpartijtje op het werk én moet zien uit te vinden wie het dode jongetje is wiens botten in het bos werden opgegraven door een vrolijk kwispelende Golden Retriever. Ût sal je werk maar wesûh.

Chagrijnig alfamannetje
    Het personage van Harry Bosch wordt leven ingeblazen door Titus Welliver en die doet dat helemaal niet verkeerd. Als je van stoïcijnse, ietwat chagrijnige alfamannetjes houdt tenminste. Gaat je hart daar niet sneller van kloppen, dan kun je misschien iets met de wetenschap dat er ook nog wat The Wire mensen in Bosch rondlopen. Op het acteerwerk valt sowieso weinig af te dingen en gecombineerd met een flinke verzameling spannende verhaallijnen is Amazon wat mij betreft geslaagd in haar opzet. Meer hiervan!

• Gumstarr Scores 8+Amazon (2015)
    • Een lekkere gritty Amerikaanse whodunnit
    • 40 minuten per aflevering