Riverep22 3478119b widescreen 1497457921

River

• River
    • 8½/10

Nordic Noir-achtige serie op Brits grondgebied met een steengoede Stellan Skarsgård in de hoofdrol. Je weet wel, die van al die zonen.

De Sheens, de Krabbees, de Skarsgårds. Ieder land heeft waarschijnlijk wel zo haar acterende vaders en zonen, maar daar waar Martin zich in Amerika momenteel voornamelijk druk maakt over de stand van Charlie’s t-cellen en Jeroen alleen nog maar bij DWDD aanschuift om te praten over het ontstaan van zwarte gaten, de route naar wereldvrede en zijn innige relatie met iedere BN-er die tragisch komt te overlijden, blijft de Skargård familie gewoon stoïcijns aan de weg timmeren in hun eigen vakgebied. Zo zagen we Bill recentelijk nog shinen in een nieuw seizoen Hemlock Grove, is Alexander nog een beetje aan het napuffen van al die jaren True Blood en zijn rol in het prachtige en ondergewaardeerde What Maisie Knew en is de patriarch van de familie, Stellan Skarsgård, nu te bewonderen in de nieuwe BBC-serie River.

John River is wat aan de eenzame kant

Detective John River leeft in twee werelden, in die van ons en in de imaginaire wereld die zijn hoofd hem op gezette tijden voorspiegelt. Lekker druk en gezellig zou je denken, maar niets is minder waar. River is wat aan de eenzame kant. Thuis is er niemand die zo nu en dan een warm prakje voor hem klaarmaakt en sinds kort moet hij het op ‘t werk ook nog eens doen zonder de partner waar hij jarenlang mee samen heeft gewerkt. Arme John. Zijn partner, Stevie, is voor zijn ogen neergeknald en John heeft besloten om niet te rusten tot de onderste steen in haar moordzaak boven is. Dat is nog eens toewijding.

River is als een pasta carbonara… Het bestaat maar uit een paar ingrediënten, maar in de juiste volgorde samengevoegd vreet je de vingers er bij op.

Wij willen John wel over z'n bol aaien
    Als je bij de één-na-laatste aflevering je al begint af te vragen hoe je het straks zonder John River moet gaan doen, dan weet je dat je met een hele lekkere serie te maken hebt. Wie met veel plezier naar de blauwige Nordic Noir zweem keek in series als The Bridge en The Killing, gaat deze ook met open armen ontvangen. River is als een pasta carbonara… Het bestaat maar uit een paar ingrediënten, maar in de juiste volgorde samengevoegd vreet je de vingers er bij op. Het is lekker in al z’n eenvoud. Daarbij zet Skarsgård een vriendelijke reus neer, die je continu over de bol wil aaien om te zeggen dat alles uiteindelijk wel goedkomt. Een bij vlagen ontroerende serie over verlies, pijn en diepgewortelde liefde. Een serie om eens goed voor te gaan zitten met een stokbroodje en een heel goed glas wijn. Ga je geen spijt van krijgen.

Gumstarr Scores 8,5

• BBC (2015)
    • Een lekkere Scandinavisch aanvoelende hoedunnit op Britse bodem. Wat wil je nog meer?!