Tarantino filmmaand op NPO 3 en NPO Start!

Vanaf 15 augustus knalt Once Upon a Time… in Hollywood van het bioscoopdoek, de nieuwste en negende must see van Quentin Tarantino. En om alvast lekker hard in de Tarantino mood te komen, zendt BNNVARA op NPO 3 iedere vrijdag in augustus een van zijn pareltjes uit.

In augustus kun je op NPO 3 iedere vrijdagavond vanaf 20.30 uur genieten van een Tarantino film. Mochten je zomeravonden al gevuld zijn met andere plannen, geen paniek: je kunt iedere film een week lang terugzien op NPO Start.

the hateful eight 2

9 augustus 20.30: The Hateful Eight

In The Hateful Eight rijdt premiejager John ‘The Hangman’ Ruth (Kurt Russell) met de voortvluchtige Daisy (een geweldige Jennifer Jason Leigh) naar het dorpje Red Rock. Daar moet deze grofgebekte en superracistische levende premie (er staat 10.000 dollar op haar hoofd) terechtgesteld worden. Ze komen onderweg de donkere ex-majoor en beruchte premiejager Marquis Warren (Samuel L. Jackson) tegen en dat levert in de koets al behoorlijk wat supervermakelijk verbaal vuurwerk op. Het wordt nóg gezelliger als ze verderop Chris Mannix (Walton Goggings) oppikken, een zuiderling die beweert de nieuwe sheriff van het dorp te zijn. En als klap op de vuurpijl dwingt een hevige sneeuwstorm het viertal te schuilen in de herberg Minnie’s Haberdashery waar ze in het gezelschap zijn van nóg een aantal gasten. Is iedereen wie hij zegt te zijn? Willen meer mensen er met de voortvluchtige Daisy vandoor? Je weet dat niet iedereen de sneeuwstorm zal overleven, en van de weg naar de gewelddadige ontknoping maakt Tarantino een heerlijk spannend feestje. Meer weten? Lees hier even verder dan.
    TRAILER

reservoir dogs 2

16 augustus 20.30 uur: Reservoir Dogs

Een groep criminelen, een misdaad, vermakelijke lange dialogen over de meest banale onderwerpen, een niet-chronologische structuur, een dikke soundtrack én bruut geweld: met zijn filmdebuut Reservoir Dogs levert Tarantino in 1992 een droomdebuut af. Met zijn ‘nouvelle violence’ zet hij zelfs een compleet nieuw filmgenre op de filmkaart. Reservoir Dogs draait om zes criminelen die door de zoon (Nice Guy Eddie) van meesterovervaller Cabot samen worden gebracht voor een diamantroof. Mr. White (Harvey Keitel), Mr. Blue (Edward Bunker), Mr. Pink (Steve Buscemi), Mr. Orange (Tim Roth), Mr. Brown (Quentin Tarantino) en Mr. Blonde (Michael Madsen) weten niets van elkaar, behalve elkaars codenamen. Ze zullen na de overval dik worden beloond, maar die loopt natuurlijk niet helemaal als gepland… Reservoir Dogs heeft trouwens een belangrijk Nederlands randje. De film opent swingend met Little Green Bag van George Baker.
    TRAILER

kill bill

23 en 30 augustus 20.30 uur: Kill Bill Vol. 1 en 2.

Wat doe je als je op je bruiloft wordt neergeschoten door je baas en je collega’s? Juist ja, dan neem je wraak. Bloederige, zoete wraak. ‘The Bride’ (Uma Thurman) overleeft de kogel door haar kop, maar ligt vervolgens een paar jaar in coma. Als ze eenmaal bijkomt, wil ze maar één ding: de leden van haar huurmoordenaarssquad één voor één vermoorden. En opdrachtgever Bill? Die bewaart ze tot het laatst. De films sleepten verschillende belangrijke nominaties in de wacht en brachten wereldwijd respectievelijk meer dan 180 en 152 miljoen dollar op (FYI: ze kostten ‘maar’ 30 miljoen, dikke winst dus). Zeer verdiend ook, want de Kill Bills zijn supervermakelijke, energieke en gelikte films vol fantastische gevechten en mooie hommages aan verschillende (B)filminvloeden. Tarantino mixt genres en stijlen op epische wijze door elkaar. Denk: martial arts meets western. Denk: blaxploitation meets anime. En die soundtrack, sweet baby Jesus die soundtrack. Lees hier meer over de films.
    TRAILER 1 TRAILER 2

Al deze Tarantino films zijn na de uitzending ook zeven dagen lang te zien op NPO Start.

• 8/10