The Hateful Eight: Tarantino’s beste of slechtste?

• The Hateful Eight

The Hateful Eight is de achtste film van Tarantino en de meningen over de bloedige western zijn verdeeld. Oordeel vrijdagavond 21 december zelf!

In The Hateful Eight rijdt premiejager John Ruth (Kurt Russell) met de voortvluchtige Daisy (een geweldige Jennifer Jason Leigh) naar het dorpje Red Rock. Daar moet de grofgebekte en superracistische vrouw terechtgesteld worden. Of beter gezegd: opgehangen, als het aan John ‘The Hangman’ Ruth ligt. Ze komen onderweg de donkere ex-majoor en beruchte premiejager Marquis Warren (Samuel L. Jackson) tegen en dat levert in de koets al behoorlijk wat verbaal vuurwerk op. Het wordt nóg gezelliger als ze verderop Chris Mannix (Walton Goggings) oppikken, een zuiderling die beweert de nieuwe sheriff van het dorp te zijn. En als klap op de vuurpijl dwingt een hevige sneeuwstorm het viertal te schuilen in de herberg Minnie’s Haberdashery waar ze zich in het gezelschap bevonden van nóg een aantal shady gasten…

the hateful eight 2

Tikkende tijdbom

Dit levert een heel grimmige situatie op: zeven mannen, één levende premie (Daisy is goed voor 10.000 dollar) en niemand is wie hij beweert te zijn. De een levert Daisy graag eigenhandig af in Red Rock om die dollars te cashen, de ander voelt meer voor een samenwerking. Dat het verhaal zich net na de Amerikaanse burgeroorlog afspeelt, maakt de setting extra giftig: er bevinden zich zowel noorderlingen als zuiderlingen in Minnie’s Haberdashery. En ex-slaaf Warren (Jackson) zit er als enige zwarte totaal niet comfortabel bij. Oh, en dan is er nog een groepje handlangers van Daisy onderweg die haar willen bevrijden. Het is in deze Tarantino-film vooral de vraag wie het dodelijke pokerspel overleeft. En je weet dat daar eerst een bloedbad aan vooraf gaat. Tarantino-style.

the hateful eight 4

Kom op nou Tarantino!

Je bent dus verzekerd van een flinke portie expliciet geweld én een fikse hoeveelheid dialogen voordat de storm eindelijk losbarst. De regisseur stelt je geduld behoorlijk op de proef: we weten wat er gaat komen en willen soms sneller dan de film. Houd je vast: deze western duurt ruim drie uur. Tegelijk zijn veel van de dialogen vermakelijk scherp, hard en humoristisch en houdt het sterke spel van de ensemblecast je geboeid. Bovendien trakteert Tarantino je op prachtige weidse shots van sneeuwlandschappen (gedraaid in Ultra Panavision 70 mm) en wist hij meestercomponist Ennio Morricone te strikken voor de score. Dat The Hateful Eight behoorlijk wat controverse veroorzaakte is te begrijpen: de wijze waarop Daisy wordt afgetuigd neigt naar het vrouwonvriendelijke en het veelvuldige gebruik van het n-woord had een tandje minder gekund. Mijn favoriete Tarantino-film is het niet (de originelere Pulp Fiction, Kill Bills en Django winnen het). Maar ben je net als ik een liefhebber van zijn unieke stijl, dan wil je The Hateful Eight zeker niet missen!

The Hateful Eight zie je vrijdag 21 december om 21.20 uur op NPO 3. De film is daarna beschikbaar op NPO Start.

• 9+/10

• 7/10