The Farewell: een leugen voor oma pakt bitterzoet en komisch uit in deze MUST see

• The Farewell
    • 9+/10

Wat doe je als je oma terminaal ziek blijkt, maar dat zelf niet weet? Vertellen? Of laat je haar in de waan dat er niets aan de hand is? In het ontroerende en vermakelijke The Farewell kiest een familie voor het tweede. Maar niet zonder onderlinge fitties.

Er zijn van die films die je tijdens het kijken enorm kunnen boeien, maar daarna snel in de vergetelheid raken. The Farewell van de Amerikaanse regisseur Lulu Wang is niet zo’n film. Dit is er eentje die je nog dagenlang, misschien zelfs wekenlang in z’n greep houdt. Of beter gezegd: in een warme omhelzing.

The-Farewell st 1 jpg sd-low

Gebaseerd op een echte leugen

The Farewell vertelt het opmerkelijke en waargebeurde verhaal van de familie van de Chinees-New Yorkse Billie (Awkwafina). Wanneer zij erachter komen dat hun grootmoeder (die nog in China woont) terminaal ziek is, besluiten ze het slechte nieuws niet met haar te delen en ‘zelf de last te dragen’. De familie wil echter graag nog naar oma reizen om tijd met haar door te brengen. Maar met welke smoes? Ah, een lastminute-bruiloft van een neefje die nog maar nèt een paar maanden verkering heeft met z’n vriendin. Vindt oma vast niet raar...

The-Farewell st 2 jpg sd-low

(On)begrijpelijk

Klinkt misschien ongelofelijk, maar de Chinees-Amerikaanse regisseur en schrijver Lulu Wang maakte het zelf mee. En na het zien van haar innemende film, begrijp je waarom haar familie deze bizarre keuze maakte. Wat overigens niet betekent dat de beslissing unaniem is. De tijd die de familie met elkaar bij oma doorbrengt, varieert dan ook van gezellige etentjes en liefdevolle onderonsjes tot pittige discussies en emotionele uitbarstingen. Het feit dat twee zonen naar China en Japan emigreerden, geeft de fitties nog een extra dimensie. Generatiekloven, cultuurbotsingen, liefdesperikelen: het komt allemaal aan bod. Soms zelfs tijdens een enkel diner.

the-farewell-movie

wat is belangrijk?

Een terminale oma, een grote leugen, familiediscussies… zeker geen lichte thema’s. Maar The Farewell wordt nergens zwaar en depri. De film ontroert op een warme manier en brengt bovendien interessante vragen aan de orde: bestaat er zoiets als een goede leugen? Zijn er gevallen waarin je slecht nieuws beter voor jezelf houdt om een ander te ontlasten? Hoe Chinees ben je nog als je al jaren in het buitenland woont? En ook: is het individu (Westen) belangrijker dan het collectief (Oosten)?

The-Farewell st 3 jpg sd-low

net als jij en ik

De lichtheid van The Farewell zit hem vooral in de vlotte en soepele manier waarop Wang haar verhaal vertelt en besprenkelt met vele humoristische momenten. En dan niet het kaliber flauwe-grappen-makkelijk-scoren. De humor schuilt eerder in de gevatte dialogen en de herkenbaarheid van de situaties en personages. Die worden overigens stuk voor stuk geweldig vertolkt door de sterke cast; je hebt constant het gevoel naar echte mensen te kijken. Ik weet zeker dat iedereen die de film ziet, zich in een van deze familieleden of hun dynamiek herkent.

The-Farewell st 4 jpg sd-low

Geef Awkwafina nog zo’n film!

Hoofdrolspeler Awkwafina maakte al grote indruk met haar komische bijrollen in Ocean’s 8 en Crazy Rich Asians. Maar met The Farewell laat de rapper en actrice zien hoe veelzijdig en gelaagd ze werkelijk is. Ze heeft nog steeds haar kenmerkende humoristische ondertoon, maar is daarnaast ook totaal geloofwaardig als worstelende city girl in het veel te dure New York én als kleindochter die haar emoties constant onderdrukt in het bijzijn van haar geliefde oma. Thumbs up girl.

The Farewell was grote favoriet op het prestigieuze Sundance filmfestival, sleepte al meerdere nominaties en prijzen in de wacht en wordt inmiddels ook omringd door enige Oscar-buzz. Terecht.

• The Farewell (2019)
    • Drama, comedy, waargebeurd