• Sportweken

E6a501d88ccf6a7e225622328ad976b51b18476f widescreen 1512481936

Who run the world?!

• Godless
    • 8-/10

Hoe een dorp vol alleenstaande vrouwen zich staande probeert te houden in een wereld vol bronstige cowboys en andersoortige gunslingers.

Netflix slingert de laatste tijd zoveel series de wereld in dat zelfs de meest doorgewinterde bingewatcher er acute kijkstress van zou krijgen. Zeggen dat je alles hebt gezien staat eigenlijk gewoon gelijk met een compleet gebrek aan sociale interactie. Of een extreme fear of missing out. Of een slepende kruisbandblessure die je al maanden aan je Klippan gekluisterd houdt, met series kijken als enige vorm van vermaak. Sloeg de Amerikaanse streamingdienst ons de afgelopen weken al rond de oren met The Punisher, Suburra, Mindhunter en nieuwe seizoenen van Stranger Things en The Crown, nu wagen ze zich aan een genre wat een beetje in het serieverdomhoekje lijkt te zitten, de western.

Misschien hadden een paar Instagram-filters in de nabewerking al wonderen gedaan.

Who run the world?!
    Toen Beyonce zich hardop afvroeg wie er hier nou eigenlijk over de wereld heerst, doelde ze sowieso op het mijnstadje La Belle. Na een noodlottig ongeluk in de werksfeer zijn de meeste mannelijke bewoners definitief onder de grond achtergebleven en is het aan de weduwen om zich kranig te weren in een wereld vol alfamannetjes met klapperpistolen en een chronisch testosteronoverschot. Wanneer één van de inwoonsters zich ontfermt over een mysterieuze kerel die uit het niets is aan komen waaien, is het gedaan met de rust. Naast een indrukwekkende kaaklijn en hypnotiserend blauwe ogen brengt hij namelijk ook een nogal dubieus verleden met zich mee, een verleden dat nog een flinke appel met hem te schillen heeft.

Verkleedpartijtje
    De achilleshiel van dit soort series is dat ze al heel snel iets weg hebben van een verkleedpartijtje. In net iets te gladgestreken jurken en overhemden, omringd door uit triplex opgetrokken hotels en saloons, lekker cowboy en indiaantje spelen. Zo ernstig is het met Godless zeker niet gesteld, maar het mist wel die grimmige viezigheid die series als Deadwood en Hell On Wheels zo lekker maakten. Voor een western ontbreekt het een beetje aan stof, zompige modder en met hardnekkig zweet doorweekte kledingstukken, waarvan de ondraaglijke geur bijna door je speakers de huiskamer in walmt. Misschien hadden een paar Instagram-filters in de nabewerking al wonderen gedaan. Het is nu allemaal net iets te clean & crispy. Vond ik dan.

landscape-1511522432-godless-netflix

Dieseltje
    Neemt niet weg dat Godless voldoende heeft om mee te compenseren. Voor de doorgewinterde seriekijker is het een verjaardagsfeestje vol bekende gezichten. Halt & Catch Fire, The Newsroom, Sons Of Anarchy, Grace & Frankie, iedereen heeft afvaardiging gestuurd en niemand stelt teleur. Ook valt te prijzen dat Netflix het gebruik van green screens en lullige decortjes tot een minimum heeft weten te beperken. In plaats van catering met zes verschillende smaken Dr. Pepper is er geïnvesteerd in adembenemende shots van het woeste, maar verpletterend mooie landschap van New Mexico. Het verhaal is misschien een dieseltje, maar als die eenmaal op gang is dan heb je als kijker meer dan genoeg aan: good vs evil, onmogelijke romantiek, een mislukt adoptieverhaal, de eerste stappen van ‘s werelds eerste sekteleider en natuurlijke het nodige gegoochel met colts, winchesters en andersoortige klapperpistolen. Had jij vroeger en abonnement op de Penny dan kun je trouwens je lol op, want in Godless stikt het ook nog eens van de paarden. Er zit ook een gozer in die de hele tijd rondloopt met zijn eigen geamputeerde arm, maar daar had je vroeger geen blaadjes van. Voor zover ik weet tenminste.

• Netflix (2017)
    • Hoe een dorp vol vrouwen zich staande probeert te houden in een wereld vol bronstige cowboys en andersoortige gunslingers
    • 65 minuten per aflevering