Halt And Catch Fire

• Halt And Catch Fire
    • 8½/10

Dit zou het levensverhaal van Steve Jobs kunnen zijn, alleen heet Steve hier Joe. Het is wel met computers enzo. Én schoudervullingen.

Terwijl in discotheek De Hooizolder hitsige plattelandsmeisjes hysterisch hun grote witte onderbroeken naar de bassist van Doe Maar slingerden, MacGyver ergens in de bosjes van een tropisch regenwoud van 6 paperclips, een elastiekje en wat punaises een machinegeweer knutselde en moeders hun kind niet naar school stuurden zonder een pakje Tjolk in de broodtrommel, broedde Joe MacMillan op een plan. Een meesterplan.

Een ware page turner
    Het is de jaren tachtig. Neon groene leggings zijn algemeen geaccepteerd, Madonna voorziet de boel van muzikaal behang en IBM heerst in computerland. Dat laatste zint Joe voor geen meter, dus daar moet verandering in komen. Samen met computerbouwer Gordon Clark en software wizkid Cameron Howe rolt hij de mouwen op in een poging te komen tot de nieuwe definitie van de personal computer. Geen enkele methode wordt geschuwd. Spionage, manipulatie, afpersing, Joe heeft het allemaal in z’n repertoir en dat maakt Halt And Catch Fire tot een ware page turner. Figuurlijk dan, want het is natuurlijk geen boek. Maar dat weten jullie ook. Die laatste opmerking was dus eigenlijk overbodig. Excuses daarvoor.

Een styliste die zó into the eighties is dat ze zelf waarschijnlijk ook nog iedere dag schoudervullingen draagt.

Tot in de kleinste details
    Halt And Catch Fire heeft acteurs die zeg maar best wel goed zijn, een styliste die zó into the eighties is dat ze zelf waarschijnlijk ook nog iedere dag schoudervullingen draagt en een verhaallijn die je niet loslaat. Het is eigenlijk gewoon de jaren 80 versie van Mad Men. Ook een serie waarin AMC het voor elkaar kreeg om een bepaald tijdsbeeld tot in de kleinste details neer te zetten en de kijker te boeien met een verhaal waarin eigenlijk geen reet gebeurde. Je moet het maar kunnen.

Gumstarr Scores 8,5

• AMC (2014)
    • Laten we een computer bouwen en daar dan heel mysterieus over doen.