Zuid-Korea: het epicentrum van plastische chirurgie

45:38
Gezien
1561
Bij aflevering Trippers - Zuid-Korea

Nergens ter wereld vinden zoveel cosmetische ingrepen per inwoner plaats als in Zuid-Korea, het land dat wereldwijd bekend staat om K-Pop. Waarom is Zuid-Korea zo verknocht aan ‘beauty’?

Zuid-Korea is het land van de K-Pop, een muziekgenre dat wereldwijd steeds populairder wordt. Maar K-Pop gaat verder dan alleen perfect gestylede boy- en girlbands die danspasjes uitvoeren op mierzoete popmuziek. Het is dominant in de Zuid-Koreaanse cultuur: je hebt K-films, K-drama’s en K-beauty. Vooral dat laatstgenoemde is populair. Bij een K-Popster hoort namelijk een bepaald uiterlijk, en dat is een uiterlijk dat fans maar al te graag willen nabootsen. Buiten de populariteit van make-uplijnen en YouTube-tutorials, heeft dit ook als resultaat dat plastische chirurgie heel groot is in Zuid-Korea. Kijk maar eens naar de volgende cijfers.


plastic-surgery-4


GESCHIEDENIS

Naast de dominante rol van K-Pop in de cultuur, speelt ook de geschiedenis van Zuid-Korea een rol in de populariteit van plastische chirurgie in het land. Tussen 1950 en 1953 waren Noord- en Zuid-Korea verwikkeld in de Koreaoorlog. Na de Koreaoorlog worstelde Zuid-Korea met haar identiteit. Zuid-Korea wilde af van het imago van ‘arme, door oorlog geteisterde natie’. In plaats daarvan wilde Zuid-Korea gezien worden als een land van ontwikkeling en schoonheid. Daarom werd door de Zuid-Koreaanse regering veel geld gestoken in de gezondheidszorg, waardoor een doktersbezoek momenteel goedkoper is dan een kopje koffie in het dure Seoul. Doordat de gezondheidszorg in Zuid-Korea zo betaalbaar is, is plastische chirurgie ongeveer de helft goedkoper dan in Europa.  

De Koreaanse modejournalist Haesoon Jung denkt ook dat de geschiedenis van Zuid-Korea invloed heeft gehad op de populariteit van plastische chirurgie. Hij zegt in een interview dat hij denkt dat de snelle industrialisatie van de jaren zeventig en tachtig een grote impact heeft gehad. Deze ontwikkelingen bracht Zuid-Korea van een arm land naar de elfde grootste economie ter wereld. “De natie besefte dat verandering en verbetering een goede zaak was, en zoiets als plastische chirurgie zou je een betere toekomst kunnen bieden met goede vooruitzichten op een baan of een aantrekkelijkere echtgenoot,” aldus Jung.

Dit vertelt ook Yeonji, met wie Emma in Trippersspreekt. Het is haar droom om actrice te worden, maar volgens haar is dit alleen mogelijk als je uiterlijk perfect is. Daarom overweegt ze een neuscorrectie. Emma gaat samen met Yeonji naar een kliniek in Seoul en spreekt met een plastisch chirurg die enkele verbluffende transformaties laat zien. 

sightseeing, winkelen en plastische chirurgie

Niet alleen Zuid-Koreanen maken gebruik van de voordelige cosmetische ingrepen in het land. De Zuid-Koreaanse regering stimuleert de komst van zogenaamde ‘medische toeristen’ naar het land. Hierbij gaat het om toeristen die Zuid-Korea bezoeken voor een medische ingreep, een sector die wordt gedomineerd door plastische chirurgie. Als resultaat van dit beleid kwamen in 2019 211.218 toeristen naar Zuid-Korea voor een medische ingreep. 

En wie naar Seoul komt voor plastische chirurgie, hoeft niet ver te zoeken. De wijk Gangnam staat niet alleen bekend om de wereldhit van Psy, maar ook om de vele klinieken waar het relatief goedkoop is een neuscorrectie, liposuctie of ooglidcorrectie te ondergaan. Het gaat zelfs zo ver dat verschillende touroperators in Seoul pakketreizen aanbieden die niet alleen bestaan uit sightseeing en winkelen, maar ook uit een bezoek aan de plastisch chirurg.

popcultuur

Zoals eerder genoemd dragen K-Popsterren bij aan het schoonheidsideaal dat heerst in Zuid-Korea. En hoewel het ondergaan van plastische chirurgie iets is dat de meeste K-Popsterren graag geheimhouden, wordt het door sommigen ook gepromoot. Zo bracht de K-Pop meidengroep Six Bomb in 2016 een ode aan plastische chirurgie met de single 'Becoming Prettier', waarin plastische chirurgie wordt opgehemeld en de bandleden reageren op de geruchten dat zij voor $90.000 aan ingrepen hebben ondergaan.


Naast de muziekcultuur is plastische chirurgie ook volop aanwezig in veel Zuid-Koreaanse tv-programma’s. Zo zijn er complete ‘surgery make-over shows’ die heel populair zijn. Iemand komt binnen als lelijk eendje en loopt de studiodeur uit als de perfecte zwaan. De bekendste is 'Let me in'. In dit programma moeten deelnemers (met bijnamen zoals ‘Frankenstein’ of ‘Monkey’) een jury overtuigen dat hun fysieke kenmerken hun leven onmogelijk maken. Ook moeten de ouders van de deelnemer publiekelijk hun excuses aanbieden. Niet alleen vanwege het doorgeven van hun slechte genen, maar ook omdat ze te arm zijn om zich plastische chirurgie te kunnen veroorloven. Vervolgens volgen verschillende operaties, waarna de ‘herboren’ deelnemer zich presenteert aan een juichend publiek. 


competitieve cultuur

De cijfers liegen er niet om, het is heel normaal om in Zuid-Korea een cosmetische ingreep te laten doen. En daarbij gaat het niet alleen om jonge meiden die graag een ster willen worden. Plastische chirurgie is geworteld in de Zuid-Koreaanse cultuur. Dit wordt bevestigd door het feit dat zelfs de Zuid-Koreaanse premier plastische chirurgie onderging. Hij heeft een ‘double-eyelid-surgery’ gehad. 

Zoals ook blijkt in Trippers, is er in Zuid-Korea een grote culturele druk om aan de schoonheidsidealen te voldoen. Het zelfbeeld van de Koreanen is laag en er heerst een inherent hypercompetitieve cultuur waar uiterlijk een heel belangrijke rol speelt. Dit bevestigt de moeder van de alternatieve Meji, die op haar kaalgeschoren hoofd een prominente tatoeage heeft staan, in Trippers. “Mensen in Zuid-Korea zijn conservatief en vinden dit niet mooi. Ik durf er niet voor uit te komen dat mijn dochter een kaalgeschoren hoofd heeft.”

8

schoonheid = succes

Naast de sociale druk in Zuid-Korea om aan schoonheidsidealen te voldoen, kan het je ook helpen bij je succes in het leven. Schoonheid wordt in Zuid-Korea gezien als maatschappelijk succes. Er zijn verhalen dat werknemers zich onder druk voelen gezet door de werkgevers om plastische chirurgie uit te voeren om zo aantrekkelijker te worden. Daarnaast is het heel normaal om foto’s en informatie over lengte en gewicht te verstrekken bij het solliciteren naar een baan. Voor Ri-eun, een jong meisje dat dolgraag K-Popster wil worden, is het de reden dat ze op een streng dieet zit. “Op het sollicitatieformulier voor een auditie moet je je gewicht invullen. Ik moet rond de 43 kilo wegen, want op tv lijk je anderhalf keer dikker.”