38363805 l carousel medium 1506946791

Zit je tegen een burn-out aan? Ga hardlopen

Een beginnende burn-out je lijf uit rennen, dat kan dus gewoon, blijkt uit onderzoek.

Juriena de Vries promoveert vandaag aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzocht het verband tussen hardlopen en burn-outklachten, en wat blijkt: hardlopen helpt.

Voor het onderzoek nam Juriena honderd studenten en honderd werkende mensen. Ze liet de helft van die groep zes weken lang drie keer per week één uur hardlopen, inclusief warming-up en cooling-down. Alle deelnemers aan het onderzoek hadden burn-outklachten.

En wat bleek, na die zes weken bleken de klachten stukken minder. "Het zorgde voor minder vermoeidheid bij de deelnemers die in de hardloopgroep zaten", vertelt Juriena. Ook sliepen ze beter en konden ze zich beter concentreren.

Dat het helpt, weet Nydia van Voorthuizen alles van. Ze zat er twee jaar geleden helemaal doorheen, maar kwam mede door het hardlopen uit haar burn-out. NOS op 3 ging bij haar langs.


Nydia is niet de enige. De Utrechtse Eleanor Crick heeft al sinds haar jeugd te maken met depressieve gevoelens. Om toch zo goed mogelijk door te gaan is Eleanor veel gaan hardlopen. Op haar blog loop depressievrij schrijft ze regelmatig hoe het rennen haar heeft geholpen. Naast dat het hardlopen natuurlijk lichamelijk goed voor haar is, brengt het haar voldoening en structuur.

"Het hardlopen gaf me zelfvertrouwen, ik zag dat ik vooruit ging. Ik werd fitter, mijn taille slonk tien centimeter en ik was minder moe. Het gaf me trots en maakte mijn hoofd leeg. Hardlopen is een momentje voor mezelf, zonder prikkels", zei Eleanor eerder bij Beam van de EO. 

Leuk3

Maar hoe kan het dat rennen zo goed helpt? Juriena legt uit: "Als je hardloopt, heb je afleiding - je denkt even nergens anders aan. Daarnaast voel je je fitter en daardoor ben je weerbaarder tegen stress. Door het rennen komen stofjes in je lichaam vrij die ervoor zorgen dat je je beter voelt".

Oke, maar ho even voordat je nu meteen marathons wilt gaan rennen. Het is volgens Juriena belangrijk om rustig te beginnen. "Maak er niet gelijk een wedstrijd van, want daar kun je weer gestrest van raken." Het is volgens haar misschien beter om onder begeleiding te gaan rennen. "Er zijn al best veel hardlooptherapieën, daar werk je met een rustig opbouwschema."