20-11

Wie ben jij online? | Mediawijsheid

Ja, mezélf natuurlijk, maar dan in de vorm van een profielfoto. Meestal eentje van een feestje, of van vakantie. En dan zo’n lekker bio’tje. Maar daar ga je al. Wat zet je daar in? En die foto, je vrienden zullen 'm top vinden. Maar hoe zit dat met je (toekomstige) werkgever?

Welke profielfoto's heb je?

We leven steeds meer online. Dus hoe je jezelf online presenteert wordt alsmaar belangrijker. Het is simpelweg een digitale versie van jezelf. Misschien zie je dat zelf helemaal niet zo. En plaats je gewoon af en toe wat randoms zodat mensen nog weten dat je leeft. Testje, wat als ik je nu vraag welke profielfoto je nu op Facebook hebt, weet je dat dan meteen? En op LinkedIn?

Hoe bewust ga je om met de online versie van jezelf? Je personal brand? Hoe noob of profi je ook bent, met deze drie stappen haal jij het maximale uit je online zelf!

Stap 1: wie ben jij?

Feit: veel mensen zien je vaker op social dan in het echt. Dus de indruk die je daar achterlaat heeft invloed op hoe mensen jou zien. Daar kan je schijt aan hebben, óf dat kan je voor je laten werken. Je personal brand is dé plek waar je kan laten zien wie je bent of wíl zijn. Want die welbekende ‘fake it till you make it’ schijnt dus écht te werken. Dus waarom begin je dan niet online? De plek waar je stap voor stap jezelf neer kan zetten zoals je wil zijn?


Fake it till you make it

En nee, we prediken niet dat je nu één of ander beeld gaat scheppen van de perfecte jij. Want niemand is perfect. En sterker nog, perfect ogende mensen zijn fucking saai. En die zijn er bovendien al genoeg. Het is juist aan jou om (online) te laten zien wat jou JOU maakt. Wat is jouw unieke ding? Waarom zouden mensen jou willen volgen? In dienst nemen? Met je in contact komen?

Jouw magic five

Pak een pen en papier. Schrijf je naam op. Omcirkel ‘m. En schrijf er eens woorden bij die jou typeren. Vind je dat lastig? Vraag dan vrienden, je moeder of je lover om jou in drie woorden te omschrijven. Schrijf al die woorden op. Stiekem best lekker he? Oké, en dan komt de volgende stap: schrappen. Tot je op maximaal vijf woorden komt. Dé vijf woorden waarvan je voelt: ‘Ja, dit klopt. Dit ben ik!’ En wees daarin vooral niét bescheiden. Als jij jezelf al bescheiden opstelt, hoe kunnen anderen dan zien wat voor moois je in huis hebt. Laat die shit zien! Make Rihanna proud.

via GIPHY

Stap 2: je profielfoto

Maak voor jezelf even een lijstje met social platformen waar jij actief op bent. En ja, WhatsApp hoort daar ook bij. Heb je je lijstje? Geef dan achter elk social platform aan welke profielfoto je daar hebt. En kijk dan eens naar de samenhang. Vaak kies je ervoor om op LinkedIn een nette zakenfoto te plaatsen. ‘Want dat komt goed over bij de (toekomstige) baas’. Maar besef dat die ‘baas’ verder kijkt dan haar of zijn neus lang is. En dus ook je andere foto’s checkt. Zorg dat je daar dus een bewuste keuze in maakt.

Stap 3: je bio

Per social platform kan je kiezen wat alleen vrienden kunnen zien, en wat openbaar staat. Maar besef dat ook al sluit je je insta af, iedereen wél je bio ziet. Dus kijk ook eens goed naar hoe je jezelf daar omschrijft. Natuurlijk moet je altijd jezelf zijn, ook in je bio. Maar besef ook hiér dat iedereen (en dus ook weer je eventuele werkgever) het ziet. Zit je op LinkedIn? Besef dan dat de termen in je bio zorgen dat je beter gevonden kan worden. Dus plaats daar de woorden waar je zakelijk op gevonden wil worden.

Stap 4: je feed

Wat plaats je op social en belangrijker… waarom? Inmiddels ben jij natuurlijk in het bezit van je ‘magic five’. Open nu eens je feed en scroll erdoorheen met deze bril. Wat heb je tot nu toe geplaatst? En laat dat een beetje al die kanten van jou zien? Of in ieder geval een paar? Beide situaties zijn niet erg, zolang je er maar bewust van bent. Want de één gebruik social om zijn of haar hele persoon neer te zetten, dan is een balans van alle vijf sterk. Terwijl de ander bijvoorbeeld Insta gebruikt om juist één kant van zichzelf te belichten. Hoe zit dat bij jou?

Dit waren de vier stappen van personal branding. Want onthoud: een beter online begint bij jezelf ;) 

In het volgende stuk duiken we de wereld van de privacy in. Want superleuk dat je jezelf zo laat zien online, maar er zijn niet alleen maar goede mensen op dat mooie wereldwijde web. Dus wees je bewust van de duistere kant van online media. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en zo.

Ook een interessante: Hoe kom ik hoger in een social media feed? 


Hoeveel weet jij van media? Doe De Mediawijsheidtest!