3Vraagt: volgens jullie mag de verkiezingscampagne meer gaan over Nederland ná de coronacrisis

-
- Artikel
- Woningmarkt Coronamaatregelen
- 19 feb 2021
Tweederde (64 procent) van de jonge kiezers vindt dat het deze verkiezingscampagne nog te weinig gaat over de toekomst van Nederland na de coronacrisis. Ze zouden graag meer horen, zien en lezen over waar politieke partijen de komende vier jaar heen willen met ons land. Zo blijkt uit onderzoek van 3Vraagt.
Campagne voeren tijdens de strengste lockdown ooit. Ga er maar aan staan. Flyeren in drukke winkelstraten of volle zaaltjes toespreken is voor politieke partijen onmogelijk. In plaats daarvan moeten ze op sociale media hun trukendoos opentrekken en hopen op uitnodigingen voor tv- en online debatten.
Daarbij lijken discussies over het vaccin, de avondklok en andere maatregelen het publieke debat momenteel vooral te overheersen. Toch willen veel jonge kiezers uiteindelijk ook weten wat er op de langere termijn met Nederland gaat gebeuren. Ze maken zich niet alleen zorgen om de uitdagingen die we al hadden voor de pandemie, maar ook wie straks opdraait voor de rekening van deze crisis.
“Ik begrijp de focus op corona nu, maar we moeten ook kijken naar waar we daarvoor mee bezig waren en hoe we willen dat Nederland er straks uitziet”, schrijft een deelnemer aan het onderzoek. En een ander: “Ik vind het jammer dat partijen zo gericht zijn op corona, terwijl er zo veel dingen belangrijk zijn. We moeten kijken naar leiders voor vier jaar, niet voor de komende vier maanden.”
Een kwart van de deelnemers (24 procent) vindt dat ze tot nu toe genoeg horen over de toekomstplannen van politieke partijen of zeggen dat je deze informatie makkelijk zelf kunt opzoeken.
Klimaat bovenaan de lijst
Het grootste deel (74 procent) van de jonge kiezers is van plan om hun stem bij de Tweede Kamerverkiezingen vooral op andere thema’s te baseren. Het klimaat, sociale en economische ongelijkheid, de woningmarkt, onderwijs, de zorg, immigratie en normen en waarden; al deze thema’s vinden ze belangrijker dan de corona-aanpak van politieke partijen.
Dat komt vooral omdat het onderwerpen zijn die jonge kiezers persoonlijk raken of die ze belangrijk vinden met het oog op hun eigen toekomst en die van volgende generaties. “Als starter is het voor mij moeilijk om een vaste baan te krijgen, een betaalbare woning te vinden en we zitten met klimaatverandering opgescheept. Ik wil stemmen op een partij die naar mijn generatie omkijkt”, aldus een deelnemer.
Meer weten over deze thema’s? Check de podcast Partij 30-.
Over dit onderzoek
3Vraagt, is onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel. Aan dit onderzoek, gehouden van 14 tot en met 16 januari, deden 2.489 deelnemers mee van 18 tot en met 34 jaar. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land.