Tips en podcasts om ontspannen achter het stuur te zitten

47:58
Gezien
107
Bij aflevering Make Holland Great Again

Het is de ‘Week van de Roadfulness’. Om je op weg te helpen hebben we hier podcasts die je in de auto kunt luisteren om helemaal tot rust te komen. Daarnaast geeft yogadocent Rolf van Baalen je enkele tips om bewust en roadful in de auto te zitten.

Omringd door bumperklevers en chauffeurs die je afsnijden, is het lastig om je hoofd koel te houden. Maar toch is meedoen met die verkeersgekte ook geen oplossing. Dus: tijd voor roadful rijden. Yogadocent Rolf van Baalen geeft 5 tips voor mindfulness in het verkeer en onderaan de pagina vind je audiofragmenten van Sahil, waarmee je geheid helemaal zen achter het stuur zal zitten.

1. Reageer niet op de automatische piloot

“Het is goed om te beseffen dat de agressieve reactie die je ervaart als je bijvoorbeeld door iemand wordt afgesneden, bijna een automatische respons is. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk wordt hoger en zonder erbij na te denken begin je te schelden. Door een ruimte te creëren tussen die prikkel en jouw reactie daarop, ga je bewuster reageren. Zo voel je veel meer controle over de situatie.”

2. Houd je aandacht bij het autorijden

“Voor veel mensen is rijden naar hun werk een routine: ze stappen in hun auto en eenmaal op hun werk weten ze vaak niet meer wat er onderweg nou is gebeurd. Hoewel je van autorijden natuurlijk geen spelletje moet maken – dat is gevaarlijk – kun je autorijden wel degelijk zien als een oefening voor mindfulness. Door beter te observeren wat er om je heen gebeurt en aandachtiger te rijden, kun je jezelf trainen om ook de rest van de dag meer de controle te hebben.”

3. Focus op je ademhaling

“Een van de beste manieren om je aandacht in het hier en nu te krijgen, is je aandacht verleggen op je ademhaling. Je ademhaling is altijd in het hier en nu: je kunt niet in het verleden ademen, je kan niet in de toekomst ademen. Het kan heel nuttig zijn om regelmatig in te checken bij je ademhaling. Zo train je jezelf om aanwezig te zijn en bewuster met stressvolle prikkels om te gaan.”

4. Bereid je voor op de autorit

“Als mensen wakker worden begint het eigenlijk al: je drukt een paar keer op de snoozeknop, waardoor je al een achterstand hebt. En vervolgens ga je op je telefoon zitten. Dat is niet per se slecht, maar je voedt jezelf dan al met zo veel prikkels dat, tegen de tijd dat je de auto instapt, je al ontzettend in die drukte zit. De kans is dan groot dat je in je stresssysteem schiet.
Als je wakker wordt en je laat de telefoon even voor wat het is, misschien met een ochtendroutine met wat simpele oefeningen, kan dat een megagroot verschil maken in hoe je gaat reageren op stressprikkels.”

5. Ergernissen hebben vooral invloed op jezelf

“De meeste mensen zijn heel erg bezig met wat de ander fout doet in het verkeer. Het is heel belangrijk om te beseffen je alleen jezelf ermee hebt als je je daaraan gaat ergeren. Als je stress hebt, beïnvloed dat jouw dag, niet die van de ander. Je laat eigenlijk je energie wegtrekken naar die stressvolle situatie. Terwijl je ook kan zeggen: het is het niet waard om me hier zo druk om te maken; ik wil gewoon een leuke dag hebben.” 

Roadfulness #1 met Sahil


Roadfulness #2 met Sahil