Strip header carousel medium 1507910431

Strips lezen in de les? Margreet de Heer tekent ervoor

Vergeet de saaie literatuur van Harry Mulisch en Jan Wolkers. Want binnenkort staan er misschien wel stripboeken op jouw literatuurlijst.

En dat niet alleen: ook lees je straks misschien (meer) strips tijdens schooltijd. Bij de les Nederlands, Biologie, Natuurkunde, Maatschappijleer… Het liefst eigenlijk bij alle lessen, als het aan striptekenaar Margreet de Heer ligt. Zij werd afgelopen week gekozen als Stripmaker des Vaderlands. Wat? Ja, dat bestaat dus: een Stripmaker des Vaderlands.

We hadden al een Denker des Vaderlands (die nadenkt over actuele gebeurtenissen) en een Dichter des Vaderlands (die gedichten maakt over actuele gebeurtenissen). En nu is er dus ook een Stripmaker des Vaderlands, die striptekeningen maakt over, jawel, actuele gebeurtenissen – en dat is pas écht interessant. Ook voor jou. 

Margreet wil namelijk strips naar jouw lessen brengen. “Het is mijn belangrijkste speerpunt: strips in het onderwijs”, vertelt ze. “Uit onderzoeken blijkt dat lesgeven met plaatjes meer effect heeft. Daarom wil ik lespakketten met strips maken voor docenten, met daarbij uitleg en opdrachten. Bijvoorbeeld: hoe strips tijdens de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt als propaganda.”

Volgens Margreet komen jongeren te weinig in aanraking met strips. “Je leest als kind strips in een blad, en als volwassene in de krant – maar als scholier kom je er nauwelijks mee in aanraking. Dat hoop ik te veranderen. Beelden spelen voor jongeren namelijk een belangrijke rol bij het begrijpelijk maken van informatie.”

De striptekenaar wil ook stripboeken op de literatuurlijst krijgen. “Er zijn echt prachtige graphic novels gemaakt. Dat zijn stripboeken, die net zo diep en gelaagd zijn als de boeken op de huidige lijst. Daarvan wil ik een overzicht voor docenten maken, met extra informatie waar de stripboeken over gaan, waarom ze literair zijn en hoe ze het beste kunnen worden overhoord. Het moet voor docenten zo makkelijk mogelijk zijn om strips in het onderwijs te gebruiken.”

Ten slotte wil Margreet een jeugdwedstrijd uitschrijven. “Voor enthousiaste scholieren. Met de winnaars wil ik onderwerpen voor strips bedenken en naar evenementen gaan. Ook wil ik ze helpen bij het maken van hun eigen strips.” 

Wordt vervolgd…