Medicijnmannen carousel medium 1497461563

PIJN IS HEEL FIJN, MAAR IS NIET NODIG

Hoe voorkom je spierpijn? Met deze 8 tips maak je sporten een stuk aangenamer!

Sporten maakt je gezond, maar een paar dagen na het sporten kan je denken: “Had ik dit maar nooit gedaan”. De spierpijn is vooral iets wat je moet ondergaan. Maar met de juiste tips van De Medicijnmannen kan een hoop leed voorkomen worden. 

Focus AAN
1)  Voor het sporten kan je een hoop doen om de spierpijn te voorkomen. Wellicht is het sporten al iets waar je tegen opziet, maar volgens De Medicijnmannen begint iets goeds altijd met goed nadenken wat je precies gaat doen. Lichte hersengymnastiek dus.

De beroemde warming-up
2)  Ga je een intervaltraining doen? Dan is een warming-up cruciaal. Je spieren moeten warm zijn om de plotselinge aanspanning aan te kunnen.  

Cooling-up
3)  Maar ga je een lang stuk hardlopen of een andere inspanning doen die vrij constant is; dan is koelen juist goed. Geen warming-up dus, maar een cooling-up. Door de spieren koud te maken geef je ze meer kans om te stijgen in temperatuur en kan je langer door.

Techniek is heilig
4)  Tijdens het sporten moet je goed letten op je techniek. Door de juiste spieren aan te spreken, kan je al een hogere inspanning aan zonder dat je je spieren overvraagt. Dus ga niet als een maniak te werk, maar verdiep je in de juiste techniek. Een softere start levert je uiteindelijk meer op, dus laat je niet gek maken.

IJsbadje
5)  Mocht je tot het gaatje zijn gegaan en je weet vrijwel zeker dat je spierpijn zal krijgen,dan is direct koelen na de inspanning verstandig. Pak een ice-pack uit de vriezer en geef je lichaam de wel verdiende rust en verkoeling.

Rust en reinheid
6)  Spierpijn komt namelijk door micro-scheurtjes in de spier. Deze scheurtjes gaan ontsteken en dat geeft de pijn, zeker ook als je de spier gaat bewegen. Er komt dan nog meer spanning op die o zo schattige scheurtjes.

Dooreten
7)  De volgende dag is goed eten van belang. Vooral veel eiwitten. Hierdoor bouw je meer spierweefsel op en herstel je sneller. Eet een hele kip of een kilo zalm. Echt, het is goed voor je spieren. Wel moet je bij de volgende training weer aan de bak om het er weer af te krijgen. Maar dat kan natuurlijk met je nieuwe spieren!

Afvoeren maar
8)  Als de spierpijn zich toch aandient, kan je de ice-pack in de vriezer laten liggen. Ga dan onder een warme douche staan of verwarm je heating-pack en leg deze op de spier. Door de warmte worden de afvalstoffen van de ontsteking sneller afgevoerd door het bloed.

Een boel nuttige tips. Maar zijn er ook producten die helpen tegen je stramme spieren? De Medicijnmannen onderzoeken smeersels tegen spierpijn: