7 pakje per plakje kraft singles carousel medium 1497460471
24:44
05-11
lezenfood

Pakje per plakje: Kraft Singles

Het eureka moment voor de plakjes kaas.

Doorbraak

James L. Kraft hield zich bezig met het verhitten en mixen van kazen, om een langer houdbare en een beter te exporteren kaas te maken. Uiteindelijk had Kraft in 1916 een doorbraak. Door stukjes cheddar al roerend te verhitten tot 175 graden kreeg hij een kaas die lang houdbaar was, goed tegen warmere klimaten kon en bij de juiste temperatuur makkelijk smolt. Dat laatste was niet waarom Kraft de kaas ontwikkelde, maar mooi meegenomen was het wel.

Familie business

Broer Norman Kraft had ook kaas gegeten van productontwikkeling. Hij werd het hoofd van de researchafdeling. Norman wilde de kaas nog gebruiksvriendelijker maken door het voor te snijden. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Kraft deed tot dat moment de cheddar, terwijl het nog warm was, in glazen potten. Zo verkocht  hij het product ook. Maar naast het feit dat het snijden van gesmolten kaas onmogelijk is, zat het ook al in een pot.

Eureka moment

Norman bedacht een oplossing: hij goot de kaas op een aluminium tafel en streek het uit met een koude deegrol. Pas vijftien jaar later werd de techniek bedacht om de cheddar op grote schaal in plakjes te snijden. De gesmolten cheddar werd tot een platte sliert gemaakt tussen twee enorme gekoelde ‘deegrollen’, waarna ze door een machine in perfect gelijke plakjes gesneden werden. Die plakjes werden op elkaar gestapeld en verpakt. Van dat blok kon je vervolgens de plakjes afpeuteren. De naam: Kraft De Luxe Process Slices. 

Scheurtje in het concept

Alle problemen van de normale plakjes kaas waren voorbij en de Amerikaanse supermarkten meldden een stijging van 150% in de verkoop van kaasproducten door deze superkaas. Maar er was nog één probleem. Het van elkaar trekken van de plakjes cheddar was moeilijk en vaak scheurde de kaas. Daar had een ander, Arnold Nawrocki, een oplossing voor. Hij werkte zelf in een kaasfabriek in Pennsylvania en bedacht een manier om kaas te verpakken in cellofaan. Hierdoor bleef de kaas zes maanden langer houdbaar. In 1965 kon Kraft dit idee overnemen, waardoor het gebruiksgemak maximaal werd. De Kraft Single was geboren.

Luxe en comfort

De Kraft Single was een mondiaal succes. Terwijl we tegenwoordig het liefst de boer die onze kaas maakt bij naam kennen, was lokaal geproduceerde kaas destijds juist geen pré, want de kwaliteit en veiligheid verschilde sterk. Kraft wist met het schoon verpakte plakje kaas van constante kwaliteit die problemen te verhelpen. Het werd het summum van luxe en comfort. Ook de marketing van Kraft droeg bij aan het succes. Kraft beweerde dat er ‘five ounces of milk’ in de per plak verpakte Singles zat. Dat staat gelijk aan ongeveer 10 eetlepels melk. Hierdoor was een Kraft Single veel gezonder dan imitatiekaas, beweerde Kraft zelf. De schattige commercial van de promotie van Kraft Single droeg bij aan het succes: https://youtu.be/QWMgO6NYo0g.

Aangezien er slechts twee procent melk in de plakjes zit, moest Kraft van de Federal Trade Commission in 1992 stoppen met deze misleiding.