Instarest carousel medium 1505723837

Ook jij maakt gratis reclame voor deze restaurants

Restaurants doen er alles aan om jou hun hippe eettent op de foto te laten zetten.

Een milkshake met een donut, slagroom en schuimpjes erop of een rijk versierde avocadoburger. Voordat je je tanden in het eten zet, pak je eerst nog even je telefoon om alles op Instagram te zetten.

En dat betekent gratis reclame voor het restaurant. Dat zorgt er zelfs voor dat jij met het juiste licht en interieur de perfecte foto van je gerecht kunt maken.

Zo zijn social media de nieuwe tools geworden om een restaurant op de kaart te zetten. Geld uitgeven aan de traditionele manier van reclame maken, hoeft op deze manier niet meer. De hype wordt vanzelf gecreëerd.


Een goed voorbeeld is The Avocado Show in Amsterdam. Dit restaurant waarin avocado in elk gerecht zit ging voor de opening al viral, precies zoals gepland. "Wij denken eerst aan het design van het eten, en dan mag de chef-kok kijken hoe hij daar een tien van maakt in de keuken. De smaak is uiteindelijk wel het belangrijkst", zegt eigenaar Ron Simpson (32).

Avocado overloadd🥑👅🌺 #avocadoshow Outfit details by #MyJewellery & #ladylikefashion ✨✨

Een bericht gedeeld door SEPHORA 🐆 (@sephoranoori) op


Ook Corner Bakery in de hoofdstad is dankzij slim gebruik van social media veranderd van een simpele buurtbakker op de hoek naar een soort bedevaartsoord voor liefhebbers van milkshakes. Kae Sutherland (23) van reclamebureau A-Sociaal Media kreeg samen met haar partner Romy Egas (25) anderhalf jaar geleden de opdracht om de zaak nieuw leven in te blazen.

Don’t think anyone could resist this kind of temptation! 💕#cornbakeryamsterdam #freakshake

Een bericht gedeeld door Corner Bakery (@cornerbakeryamsterdam) op


Het interieur werd veranderd en de menukaart werd aangepast. Zo is freakshake, een milkshake met een donut erop, een hit op Instagram.

Over een maand opent wegens het succes een tweede vestiging. "Deze wordt echt helemaal Instagramwaardig. Met een speciale muur waar je foto's voor kan maken zodat iedereen het massaal kan delen op Instagram", zegt Kae.

En zo is Instagram de nieuwe mond-tot-mondreclame geworden, zegt ook food influencer Roger Bloem (32) van Cityguys.nl. Roger gaat elke dag uit eten en zit bovenop de nieuwste trends in Amsterdam, Rotterdam en in Europa. "Bijna alle zaken die nu opengaan, denken erover na hoe zij zichzelf moeten verkopen op sociale media. Daar horen fotogenieke gerechten en een fotogeniek interieur bij."