Kijkersvraag: Waarom vieren we bijzondere gebeurtenissen met champagne?
Kijkersvraag: Waarom vieren we bijzondere gebeurtenissen met champagne?
- 3 minuten leestijd
Oud en nieuw, een sportieve overwinning of het behalen van een persoonlijke mijlpaal vieren we (vaak) met champagne. Maar waarom? Hoe is champagne synoniem geworden met het vieren van een gebeurtenis?
Ontstaan van Champagne
Monnik Dom Pierre Perignon, precies, die van het bekende champagnemerk, wordt vaak genoemd als de uitvinder van champagne. Maar het lijkt erop dat de Engelsen er eerder bij zijn geweest. Champagne ontstaat door een tweede fermentatie van wijn in de fles. Hierdoor ontstaat koolzuur, de welbekende bubbels. Volgens Brits onderzoek is het de Engelse wetenschapper Christopher Merret die in 1662 als eerst het proces van de tweede gisting beschrijft en begrijpt. Het zijn Engelse wijnboeren die bewust extra suiker toevoegen aan wijn om de juiste hoeveelheid koolzuur in hun wijn te krijgen.
Dom Perignon
Maar waar voor de Engelsen de bubbels een feest zijn, is het voor de Fransen een probleem. De Fransen gebruiken fragiele flessen van dun glas die niet altijd bestand zijn tegen de druk van het koolzuur, waardoor ze regelmatig ontploffen met alle gevolgen van dien. De Fransen noemen champagne dan ook ‘wijn van de duivel’. Totdat, we noemden hem al, Dom Perignon in 1697 ook voor de Fransen een oplossing bedenkt: De ‘methode champenoise’. Tot op de dag van vandaag claimen de Fransen daarom dat hij de uitvinder van champagne is.
Koninklijk hof
Maar hoe werd champagne nu het drankje van de viering? Door het moeilijke productieproces blijft champagne in de 17e en 18e eeuw exclusief en duur en wordt het een statussymbool voor de koninklijke families. De royals vinden het daarnaast prachtig hoe de kurk uit de fles lijkt te springen. Het slaat als eerst aan in Engeland, daarna in Frankrijk en later de rest van Europa. In de 18e eeuw heeft elke Europese koninklijke familie zijn favoriete maker en is het bruisende spul vaste prik op de decadente feesten van de rijken. Er wordt gezegd dat het drankje positieve effecten heeft op de schoonheid van de vrouw en de gevatheid van de man.
Vieren van gebeurtenissen
Na de Franse revolutie wordt champagne onderdeel van seculiere rituelen die religieuze gebruiken vervangen. Voor het dopen van een schip is geen priester meer nodig. Mensen gebruikt vanaf dan een fles champagne die kapot slaat tegen het schip. Bij steeds meer gebeurtenissen en festiviteiten duikt de bruisende wijn op en groeit het drankje tot de eerste keus om dingen te vieren. Bij Russische bruiloften wordt het bijvoorbeeld een gewoonte om glazen champagne kapot te gooien op de grond.
Nieuwe rijken
Als in de 20e de middenklasse ook steeds meer te besteden krijgt, neemt ‘de gewone man’ deze rituelen over. Daarnaast maken champagnemerken handig gebruik van hun reputatie en verbinden ze zich aan aantrekkelijke evenementen. Moët is lange tijd sponsor van de formule 1 en is ook verantwoordelijk voor het nog steeds gebruikelijke spuiten van champagne tijdens de huldiging. Ook vindt champagne zijn weg naar de James bond-films. De vrouwen worden bereikt via de mode. Op feesten van Louis Vuitton, Cartier en Hermes wordt champagne van een bepaald merk geschonken. En met succes. Ook nu nog zie je dat de nieuwe rijken zich verrijken met luxe bubbels.
Geschreven door: Maic Oudejans
Bronnen: Volkskrant, Live Science, The Daily Meal, BBC, Champagne.fr.