Is diepvriesfruit minder gezond dan vers fruit?

24:49
Gezien
52
Bij aflevering Koudgeperst

Allerlei vruchten in doosjes in de vriezer. Gewassen, geschild en gesneden. Lekker in de yoghurt, in een smoothie of gewoon in je mond. Dat is niet alleen handig, maar vaak nog goedkoper ook. Er wordt wel eens beweerd dat bevroren fruit minder gezond is dan vers fruit. Maar is dat ook echt zo? Moeten we diepvriesfruit in de kou laten staan?

Vers?

Er zijn eigenlijk twee soorten vers. Vers van de boom of plant en vers in de winkel. Als je rijp fruit vers van de boom eet (of van een lokale boer), dan heeft de vrucht de maximale hoeveelheid vitaminen, mineralen en natuurlijke antioxidanten kunnen opbouwen. Het fruit uit de supermarkt heeft dat voordeel niet. Dit fruit wordt namelijk te vroeg geplukt, zodat het tijdens het transport kan rijpen en langer goed blijft. Maar hierdoor heeft het zijn maximale hoeveelheid gezonde stoffen nog niet bereikt. Met de tijd verliest het fruit ook voedingswaarde en het duurt vaak wel even voor het in de supermarkt ligt. Dus hoe eerder je het opeet, hoe beter.

Ook het schillen, snijden, persen en bewaren van fruit schijnt invloed te hebben op de voedingswaarde. Je leest het in ons artikel: Hoe haal je de meeste voedingsstoffen uit fruit?

Diepvriesfruit

Fruit voor de diepvries wordt pas geplukt als het goed rijp is en heel snel (binnen enkele uren) gewassen, gesneden, ingevroren en verpakt. Bij dit snelle proces gaan bijna geen vitaminen verloren. En eenmaal ingevroren verliest het veel minder snel zijn voedingsstoffen dan vers fruit. Het is dan wel belangrijk dat de temperatuur juist is. Veel mensen denken bij een ‘juiste temperatuur’ aan temperaturen onder de nul graden. Maar meestal is het beter om de temperatuur niet boven de -18 graden te laten komen, dan behoudt het bevroren fruit optimaal zijn vitaminen en mineralen. Is het fruit al ontdooid? Vries het niet opnieuw in. Door opnieuw invriezen verliest het juist sneller zijn gezonde bestanddelen.

Wat is beter?

Dus wat is nou gezonder, vers fruit of zijn bevroren tegenhanger? Als je de mogelijkheid hebt om lokaal fruit dat goed gerijpt is direct (of bijna direct) na het plukken te eten, dan is dat het aller gezondst. Heb je geen beschikking over je eigen appel- of perenboom? Dan is diepgevroren fruit meestal net iets beter dan het verse fruit uit de supermarkt. 

Geschreven door: Jesse Busser