636265964378004003 1526941560 636050669175340572 1348210504 first world problems girl cover carousel medium 1497462638

Huilend door je insta scrollen

Oneindig scrollen langs Insta-foto's van toffe feestjes, terwijl je zelf in je huispak op de bank hangt.

Of die ene foodie die altijd maar perfecte recepten maakt, die jij nooit voor elkaar krijgt in de keuken. Je zou je er zomaar ellendig door gaan voelen.

Uit een Brits onderzoek blijkt dat Instagram van alle sociale media de negatiefste effecten heeft op de gemoedstoestand van jongeren.

Heftig

Bijna iedereen zet alleen maar positieve dingen op social media en vooral op Instagram breng je alles perfect in beeld. Vaak zonder al te veel tekst en uitleg en met een fancy filter. Volgens mediapsycholoog Mischa Coster is dit voor jongeren soms heftig. "Ze vergelijken de perfecte plaatjes met hun eigen leven en twijfelen dan of ze het zelf allemaal wel goed genoeg doen."

Elk mens spiegelt zich aan zijn of haar omgeving en doet aan zogenaamde sociale vergelijking, maar bij jongeren is dit extremer. Coster: "Ze twijfelen meer over hun eigen identiteit en zijn daardoor gevoeliger voor de dingen die op social media voorbij komen." Juist bij Instagram ziet het leven van de ander er nog perfecter uit dan het is. "Het is niet gelogen wat er op staat, maar geeft geen compleet beeld."

xxl

De teller met volgers van Instagrammer Annegien Schilling staat op 842K, maar ook zij wordt er niet altijd vrolijk van. Op haar 14e begon ze met posten. "Mensen zijn heel onaardig. Ik werd dik genoemd. En tegelijkertijd zie je continu Instagrammers met een perfect leven. Dat geeft je het idee dat je eigen leven saai is en niet goed", vertelt ze.

Door de kunstzinnige foto's die ze plaatst op Instagram dikt ze bewust het neppe een beetje aan. "Soms plaats ik ook een statement, bijvoorbeeld een foto met een riem om mijn middel en de tekst: Love your body."

BW @fetching_tigerss

Een bericht gedeeld door Annegien Schilling (@annegienschilling) op

De Britse onderzoekers vroegen jongeren tussen de 14 en 24 jaar naar de impact van vijf verschillende sociale media: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Snapchat. De vragen in de enquête gingen vooral over gevoelens van angst, eenzaamheid en depressie.

Instagram kwam er dus het negatiefst uit, maar YouTube juist het beste. Volgens Mischa Coster is hier een logische verklaring voor: "Vloggers op YouTube zijn veel authentieker. Ze laten ook de momenten zien waarop het niet zo goed gaat. Enzo Knol bijvoorbeeld, als hij een ongeluk heeft gehad."