Hoe overleef je de Ramadan?!

Bij serie Spot On

Wat kun je het beste eten om zo lang mogelijk een hongergevoel uit te stellen? En hoe zorg je ervoor dat je het langst energie behoudt gedurende de dag? Volgens online influencer Sisi Bolatini zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden elke Ramadan.

Sisi heeft voeding en diëtetiek gestudeerd en gebruikt haar studieachtergrond om de vastenperiode zo goed en gezond mogelijk te doorstaan.


“Er zijn zoveel diëten die van je vragen om te vasten, omdat het goed is voor je lichaam. Op zo’n manier krijgt je lichaam de tijd om te focussen op alles waar het normaal gesproken geen tijd voor heeft. Om het te cleansen. De Ramadan is eigenlijk een soort cleansing voor je lichaam.”, zegt Sisi.


Hoeveel moeite heb jij met etende mensen wanneer je vast?

“O, helemaal niet. Ik ben geen foodie en dat komt zo goed uit voor mij. Als mensen vragen of ze mogen eten terwijl ik vast zeg ik dat het geen probleem is.

De manier om de vastenmaand te overleven..het is een soort gewoonte voor mij geworden in mijn systeem. Ik zoek biologische antwoorden voor mezelf wanneer mijn lichaam op bepaalde manieren reageert tijdens het vasten.  En als ik dingen beter begrijp, kan ik het ook een plek geven. Ik weet bijvoorbeeld dat de eerste week voor afkicken van suiker is. En de tweede week draait vooral om gewenning. In de derde week slaat je lichaam vet op, want je lichaam heeft honger. Zo kan ik het allemaal begrijpen, een plek geven en het gemakkelijk overleven."


Hoeveel eet je wanneer de zon ondergaat?

"Ik heb altijd hele grote plannen om heel veel te eten, maar uiteindelijk eet ik maar een paar dingen. Terwijl er zoveel dingen waren die ik wilde eten. Ze zeggen altijd dat je maag kleiner wordt omdat je heel de dag niet eet en drinkt. Ik zorg ervoor dat ik in ieder geval genoeg drink. Het is heel belangrijk dat ik wel aan mijn water kom wat ik overdag niet heb kunnen drinken." 


Heb je tijdens de Ramadan eten waar je echt vanaf blijft?

"Ik heb voeding & diëtetiek gestudeerd wat soms vervelend is, maar dan heb je net te veel informatie en denk je I wish I didn’t know this. Maar ik vermijd alles waarvan ik weet dat ik daar extra honger van ga krijgen, zoals zoetstoffen die bijvoorbeeld in frisdranken zitten. Als je dat drinkt krijg je een uur later heel veel honger. Dus dat soort dingen probeer ik te vermijden, zodat ik niet continu honger heb."


Jij bent zeker een type dat avocadoshakes maakt?

"That’s me! Met spinazie en heel veel groenten en dan heb ik energie voor de dag.

O ja. En limonade! Mensen die diabetes hebben wordt het sowieso aangeraden om limonade te drinken. Er zit suiker in, maar die balans met water en suiker dat blijft heel lang heel rustig in je bloed, waardoor het telkens een stukje suiker afgeeft en dan blijf je verzadigd. Dat is echt goed: limonade in de ochtend."