2018 binnenstebuiten kro ncrv nadia 2424 carousel medium 1528385308

‘Het zijn gewoon knopjes in je hoofd die je om kan zetten’

Hoe zorg je dat je na de ramadan de positieve kanten van het vasten kan behouden? Wij vroegen Nadia Zerouali naar haar tips.

Nadia Zerouali is de helft van kookduo Nadia en Merlijn, is schrijfster van meerdere boeken over Arabisch eten en heeft haar eigen couscousbar. Omdat de ramadan bijna op z’n eind loopt, vroegen wij haar hoe je nou het best je normale voedingspatroon weer kan oppakken na een maand vasten.

De ramadan is nu drie weken bezig. Hoe is het tot nu toe gegaan?

“Ik ben normaal niet de meest strenge met vasten, maar dit jaar gaat het goed. Ik vind het super leuk om te doen en ik vind het heel prettig wat het met mijn systeem en lijf doet.”

Wat doet het dan met je lichaam?

“Ik voel me dus echt heel fit. Ik ben iemand die normaal de godganse dag door eet, elke keer kleine hapjes, dus dan krijg ik denk ik te veel schommelingen (in mijn bloedsuikerspiegel. red). Maar ik ben nu gewoon heel relaxt de hele dag door. Het is een soort flow waar ik in zit. Ik ben heel ‘impressed’ door mijn eigen lichaam.”

Je mag niks eten en drinken, maar je staat wel de hele dag achter de couscousbar. Waarom doe je jezelf dat aan?

“Dat maakt het juist makkelijker. Ik denk dat het komt, omdat je er al mee bezig bent. Gewoon koken is al heel erg fijn en lekker. Dan hoef je het niet eens zelf op te eten. Ik eet zelf nu anderhalf jaar geen vlees en vis meer en ik merk toch dat het uiteindelijk een soort van knopjes in je hoofd zijn die je kan omzetten. Als je die omzet, kan je zeggen: Ik ga deze maand gewoon niks eten en drinken overdag. Dat idee heb ik een beetje.”

Volgende week is de ramadan afgelopen. Wat dan?

“Ik hoop dat ik het een beetje kan volhouden. Niet het niet eten en drinken, maar wel het bewuster eten en een aantal uur achter elkaar niks eten.”

Is die overgang naar het normale dieet lastig?

“Je moet de ramadan niet zien als een soort dieet. Heel veel mensen vallen dus niet af tijdens de ramadan.  De kans is groot dat de mensen die wel afvallen ook echt weer aankomen. Misschien zelfs meer dan voor de ramadan. Maar als je dit vast wil houden, dan kan dat. We eten in het westen gewoon veel te veel eigenlijk. Maar tijdens de ramadan merk je dat je met veel minder ook gewoon kan functioneren. Je merkt na een maand vasten echt wat je lijf wel en niet kan en wat je nodig hebt. Die lessen kan je meenemen om echt je manier van leven aan te passen.”

Heb je tips voor mensen die dit willen doen?

“Je hebt nu een trend die heet intermittent fasting. Daarbij spreek je met jezelf af dat je bijvoorbeeld tien of twaalf uur achter elkaar niet gaat eten. Het makkelijkst is om dat om je slaap heen te plannen. Dus dan eet je bijvoorbeeld van tien uur 's avonds tot tien uur 's ochtends niet. Je slaat dan niet je ontbijt over, maar je ontbijt gewoon later. Dat is een makkelijke manier. Je kan in die periode dan wel gewoon water drinken of groentesapjes bijvoorbeeld.  

Het tweede ding is dat ik mezelf heb voorgenomen om straks gewoon elke keer 's ochtends bij het opstaan twee glazen water te drinken en ook voor elke maaltijd twee glazen. We grijpen heel vaak naar eten, omdat we signalen van ons lichaam voor honger en dorst verwarren. Dan denk je dat je honger hebt, maar je hebt eigenlijk gewoon dorst. Als je zorgt dat je over de dag heen voldoende water drinkt dan krijg je pas het signaal trek van je lichaam, wanneer je echt trek hebt.”

En hoe pak je dat dan aan met het Suikerfeest?

“Laten we eerst met z’n allen proberen om het geen Suikerfeest meer te noemen. Er bestaat niet zoiets als een sugar party. Dat is echt een ding dat we in Nederland hebben bedacht. Er wordt natuurlijk wel suiker en koekjes gegeten, en veel ook, maar er worden ook gewone maaltijden geserveerd. Het gaat om veel meer dan dat.  Die dagen komen al die families bij elkaar op visite om bij elkaar eten en elkaar een fijn feest te wensen. Net als met kerst eigenlijk.”

Geschreven door: Maic Oudejans

Foto: Stijn Ghijsen