Zerozerozero: broertje van Gomorra op NPO Plus

• Zerozerozero
    • 8+/10

Vanaf 9 april kun je op NPO Plus kijken naar het jongere broertje van Gomorra. Met Zerozerozero is er opnieuw een boek van Roberto Saviano verfilmd en het is acht afleveringen lang smullen geblazen.

Wie had gedacht dat 'broedermoord' zo bevredigend kon zijn?

Ook de notoire niet-lezers onder ons leerden Roberto Saviano in 2014 kennen als de geestelijk vader van Gomorra. De Italiaanse onderzoeksjournalist en schrijver verbouwde zijn boek over de Napolitaanse maffia tot een serie om de vingers bij af te likken. Wie had gedacht dat ‘broedermoord’ zo ontzettend bevredigend kon zijn? In al haar wijsheid heeft Sky Atlantic besloten om in 2020 een ander boek van Saviano onder handen te nemen en dat kunnen wij natuurlijk alleen maar toejuichen. Niemand minder dan Stefano Sollima – eerder al betrokken bij Gomorra en als eindbaas ook verantwoordelijk voor het meesterlijke Romanzo Criminale – zit voor Zerozerozero in de regisseursstoel en dat is te zien. Als jij lekker ging op zijn eerdere werk, dan is dit er absoluut één die je niet links mag laten liggen.

Internationale drugshandel

Voordat je op het toilet van de Jimmy Woo in één keer een hele gram coke langs je neusvleugel kan snuiven, heeft dat witte poeder nogal een weg afgelegd. In Zerozerozero krijg je een kijkje in de internationale drugshandel en zie je wat er allemaal voor nodig is om Amsterdamse clubgangers de hele nacht op de been te houden. Strak georganiseerde ‘familiebedrijfjes’ zijn dag en nacht in de weer om aan de onaflatende vraag te kunnen voldoen. Omkoping, afpersing en intimidatie, geen enkele tactiek wordt geschuwd. Het lijkt de FIFA wel. Producenten, vervoerders en handelaren zijn het ene moment bondgenoten en het andere moment schieten ze elkaar overhoop met een wapenarsenaal waar het leger van – pak ‘m beet – België jaloers op zou zijn. Dit zijn de (wisselende) omstandigheden waar de familie Lynwood mee te maken krijgt wanneer hun rederij een vrachtlading coke van Amerika naar Italië probeert te smokkelen. Tsja, als het doorsluizen van grote hoeveelheden drugs makkelijk zou zijn, dan zou iedereen het doen.

Saviano is de ongekroonde koning van de gangsterseries.

Bedevaartstocht

Ik was al van plan om naar aanleiding van Gomorra een bedevaartstocht te doen langs alle kleine kerkjes langs de kust van Italië, maar na het zien van Zerozerozero verdient Roberto Saviano – die deze keer aantreedt als executive producer – het helemaal om geëerd te worden. Die man is echt de ongekroonde koning van de rauwe gangsterseries. Zerozerozero heeft nagenoeg alles wat we eerder ook al zo lekker vonden aan Gomorra. Het is grimmig, het ademt een heerlijk beklemmende sfeer en ziet er visueel weer fantastisch uit. Met al die verhalen op verschillende continenten – en de overdaad aan ongefilterd geweld – voelt het ook een stuk dynamischer dan zijn voorganger. Het ontbreekt de serie wel een beetje aan karakters die niet zouden ondersneeuwen tijdens een potje armworstelen met Ciro, Genny en Don Pietro. Dat wel. Zerozerozero herbergt genoeg kleurrijke types, maar op de één of andere manier heb je daar toch niet dezelfde band mee als de uitgesproken personages in Gomorra. Op zich geen schande natuurlijk. Als kijker krijg je duidelijk mee dat misdaad niet loont, maar er zit een belangrijkere levensles in Zerozerozero verborgen: als je ziet wat ze daar in Italië hun varkens te eten geven, dan denk je nog wel een keer extra na wanneer iemand je een flinke plak parmaham aanbiedt.

• Sky Atlantic (2020)
    • Vanaf 9 april te zien op NPO Plus en vanaf 12 april op NPO1 Extra
    • Het internationale web van de cocaïnehandel