Youlist soc widescreen 1546959572

You: een kettingbotsing van onsympathieke mensen

• You
    • 6-/10

Joe is die stalker die onderbroeken van zijn dates steelt uit de wasmand. Met Beck heeft hij een nieuw slachtoffer en hij dendert door alle grenzen om haar voor zich te winnen.

Je hebt soms van die series die op verjaardagsfeestjes het aanwezige gezelschap direct in tweeën splitsen. The End Of The F***ing World was bijvoorbeeld zo’n serie. Of Unbreakable Kimmy Schmidt. Je smulde ervan of het leverde je nog meer ergernis op dan een rustig tuffende bejaarde op een N-weg waar inhalen schier onmogelijk is. Afgaande op de reacties op social media heeft Lifetime met You nu ook een titel aan de “love it or hate it“-bibliotheek toegevoegd. Persoonlijk heb ik mezelf tien afleveringen lang zitten opvreten, maar er zijn dus schijnbaar ook mensen die het gekonkel van een obsessieve, narcistische psychopaat een ontspannen tussendoortje vinden. Ieder z’n ding, zullen we maar zeggen.

Verknipte Nothing Hill

You – gebaseerd op het gelijknamige boek van Caroline Kepnes – is eigenlijk een soort Nothing Hill, maar dan met een psychopathische Hugh Grant en een quasi-naïeve Julia Roberts met een karrenvracht aan self love– en daddy issues. Wanneer Beck de boekwinkel van Joe binnenstapt, besluit de laatstgenoemde dat er getrouwd moet gaan worden. Zelden zag hij een vrouw zo intelligent en oogverblindend, dus daar moet zo snel mogelijk een ring omheen. Daar waar een normaal persoon zou voorstellen om bij de Starbucks eens een keer samen een moccafrappelate van 28 euro te doen, houdt Joe er andere, nogal fokking creepy, versiertactieken op na. Zonder het te weten wordt Beck door hem , zowel online als offline, compleet doorgelicht en gebruikt Joe al die informatie om op ziekelijke wijze een plek in haar leven te veroveren. Al snel blijkt dat gedegen veldonderzoek niet het enige is wat Joe voor de vrouw van zijn dromen over heeft. Joe is een sick fuck en spoedig zal ook de omgeving van Beck dit aan den lijve ondervinden.

Als ik me aan mensen wil ergeren, dan ga ik wel op zaterdag naar de IKEA.

Klootzakken

Het probleem van You is dat het hele verhaal draait om een verzameling mensen die stuk voor stuk niet te harden zijn. Het zijn narcistische, jaloerse, egoïstische, manipulerende en zelfingenomen figuren die niemand vrijwillig op zijn of haar verjaardag zou uitnodigen. Mensen wiens lot je eigenlijk vanaf de eerste minuut helemaal koud laat. Mij wel in ieder geval. Zo is Joe het – wellicht wat extreme – schoolvoorbeeld van de grensoverschrijdende man die denkt dat de aandacht van vrouwen één of ander grondrecht is en is Beck een ietwat zeikerige, passief-agressieve chick die zichzelf ten opzichte van haar omgeving in een comfortabele slachtofferrol heeft weten te manoeuvreren. Ook de mensen om hen heen zijn verre van sympathiek. Beck’s achterbakse vriendinnen, Joe’s mishandelende buurman en zijn disciplinaire pleegvader, het zijn allemaal klootzakken. Zelfs de kleine Paco – Joe’s schattige buurjongen – blijkt uiteindelijk een stuk galgebroed te zijn. Je kunt natuurlijk zeggen dat dit de hele opzet van You is – en dat er dus eigenlijk heel goed wordt geacteerd – maar die comeback is aan mij niet besteed. Series kijken is entertainment en dit voelde bij vlagen meer als een bezoek aan de tandarts. Als ik me aan mensen wil ergeren, dan ga ik wel op zaterdag naar de IKEA. Kan ik na afloop tenminste nog zo’n familiezak Daims mee naar huis nemen.

You

Lessen

Tuurlijk is You een welkome reminder dat de volgende opgefokte psycho slechts één Tinderswipe van je vandaan kan zijn en is het een oproep om – hoe triest ook – nog eens naar de veiligheidsinstellingen van je Insta te kijken. Maar hebben we deze serie daar echt voor nodig? We hebben toch allemaal wel eens die Google search gedaan en ons verbaasd over wat je online allemaal over iemand kunt vinden? EN NU NIET GAAN DOEN ALSOF IK HIER DE SICKO BEN! Met #metoo nog vers in het achterhoofd is You ook een goeie spiegel voor mannen die het verschil tussen flirten en intimidatie nog steeds niet lijken te kennen, maar of dat soort klootviolen ook de weg naar deze serie weten te vinden, ik vraag het me af. Persoonlijk hoop ik vooral dat mensen na het zien van You onthouden dat er inderdaad geen fantasielozere en generiekere koosnaam bestaat dan babe. Ik heb Tindergesprekken bruut afgekapt na babe, mijn vadsige middenrif door veel te kleine badkamerraampjes gewrongen na babe. Godver, misschien ben ik wel net zo onsympathiek als Beck en Joe. Lifetime maar eens mailen om te vragen of ze voor seizoen twee nog figuranten zoeken…

• Lifetime en internationaal op Netflix (2018)
    • Tandenknarsend pamflet om de instellingen van je Insta nog eens te checken

19 20 5202 1014x570 widescreen 1558465396