While We’re Young: wanhopig jong en hip(ster) willen blijven

• While We're Young

Een stel ingedutte veertigers wordt BFF’s met een stel twintigers. De ultieme beleving van een tweede jeugd óf pijnlijke generatiebotsing met millennials? Je ziet het in Noah Baumbachs vermakelijke en rake While We’re Young. Vrijdagavond op NPO 3 en NPO Start.

“You’re an old man with a hat.”

while were young 5

'Ons leven is echt amazing. Toch?'

We roepen allemaal weleens iets dat misschien niet helemaal klopt, maar we wel heilig in geloven. Of beter gezegd, heilig in wíllen geloven. Daar betrapt het New Yorkse koppel Josh (Ben Stiller) en Cornelia (Naomi Watts) zich ook op in het komische en scherpe drama While We’re Young. De documentairemaker en producent zijn midden veertig, leiden een comfortabel leven en ogen frisser dan hun uitgebluste vrienden met kinderen. Maar als ze na een kraamvisite hardop concluderen hoe chill en spontaan hun kinderloze leven wel niet is, klinkt het geforceerd. Ze weten dat ze liegen. Josh en Cornelia worden ouder, minder energiek en minder spontaan. Shit. Aan dat besef is dit ‘sprankelende’ midlifers-koppel nog lang niet toe.

'onze kip heet nico en meubels maken we zelf'

Gelukkig ontmoeten ze de jonge documentairemaker Jamie (Adam Driver) en zijn vrouw Darby (Amanda Seyfried). De verademing! Het charmante en energieke hipsterstel uit Brooklyn is helemaal ‘yolo’ en woont in een loft vol zelfgemaakte meubels, hippe fietsen, vintage typemachines en huisdierkip Nico. Het contrast met Jamie en Cornelia’s veertigersvrienden kan niet groter, daar overheerst babytalk. En dat suffe gelul ruilt het stel graag in voor toffe koffietentjes, existentiële ayahuasca-ceremonies, hiphoplessen en retro hoedjes.

Generatieclash

Maar de nieuwe BFF’s leveren al snel gedoe en wrijving op. Alles wat fijn kriebelde, slaat om in een vervelende jeuk. De meningen over werkethiek, ambities, technologie en authenticiteit blijken aardig uiteen te lopen tussen de twee generaties. En die oprechte Jamie openbaart zich als een gecalculeerde egoïst die zich voordoet als een fanboy om zich in het netwerk van ‘mentor’ Josh te wurmen. Veertigers Josh en Cornelia ontkomen bovendien niet aan die ene confronterende realiteit: ze worden ouder. Waardoor het stel ironisch genoeg steeds meer vastroest in gemekker over ‘vroegah’ in plaats van ‘het nu’ te omarmen.

Zo (pijnlijk) herkenbaar

Wat While We’re Young zo vermakelijk en boeiend maakt, zijn de scherpe en -pijnlijk- herkenbare observaties over beide generaties. Schrijver en regisseur Noah Baumbach (Marriage Story, The Meyerowitz Stories) heeft niet veel nodig om treffend de tijdsgeest en botsende meningen te vatten (let eens op de scènes met de mobieltjes). En hij is meester in het voorhouden van boeiende en ongemakkelijke spiegels. Heerlijk, zo’n film die leidt tot goed denkvoer en boeiende gespreksstof. Of pittige fitties, als je niet oppast.

Het zijn net mensen

Hoewel Baumbach iets meer op de hand van de veertigers lijkt (de meeste moralistische praatjes staan op naam van Josh) doet de regisseur wel z’n best om zich in te leven in beide generaties. Hij geeft alle personages fijne en minder fijne trekken mee. Je snapt wat Josh en Cornelia aantrekt in die toffe twintigers. En je snapt tegelijkertijd ook wat ze afstoot. Net zoals je deze veertigers best sympathiek vindt, maar ook zeurderig en wanhopig. Houd bij het zien van de film wel even in je achterhoofd dat dit viertal natuurlijk niet álle twintigers en veertigers representeert. Thank God.

Te snel te veel

Had Baumbach zich nou tot het einde gefocust op al die vermakelijk herkenbare menselijke trekken en spanningsvelden, dan was While We’re Young wat mij betreft een perfecte film. Maar de aandacht gaat in het derde deel vooral uit naar de onthulling van een 'fraude dingetje'. En hoe jammer: de film sprankelt en prikkelt vanaf daar minder. Alle boeiende thema’s die de tragikomedie rijk is, vallen daarna ook nog eens samen in een snelle wrap-up. Ik wens het niet altijd, maar deze film had langer mogen duren dan de 1u, 37min.

Aanrader? Ja!

Maar laat dit je vooral niet ontmoedigen om While We’re Young te zien. Want het zou echt zonde zijn om deze toffe cast en de vele gênante, rake en misschien zelfs leerzame momenten mis te lopen. En hallo, Adam Driver: altijd raak, toch?

While We’re Young wordt vrijdagavond 15 mei om 23.05 uur uitgezonden op NPO 3. De film is vanaf dan ook zeven dagen gratis te zien op NPO Start.

• While We're Young
    • Cijfer: 7,5