Isle of Dogs: Wes Anderson gaat heerlijk doggy style

• Isle of Dogs
    • 9/10

Je hebt van die films die van openingsscène tot aftiteling een dikke vette glimlach op je gezicht toveren. Wes Andersons magische, heerlijk droge en tikkeltje controversiële stop-motionavontuur Isle of Dogs is er zo eentje. Ga. Hem. Zien!

Ben je team kat of ben je team hond? De burgemeester van het fictieve Japanse Megasaki City liket overduidelijk meer kattenflimpjes. Zijn haat voor honden is zó groot dat hij de uitbraak van een hondengriep aangrijpt om ze allemaal te verbannen naar afvalstortplaats Trash Island. Zelfs Spots, de trouwe waakhond van zijn 12-jarige neefje Atari. Het moedige jongetje laat het hier niet bij zitten en jat een propellervliegtuigje om zijn 'Spotseh' (zoals hij dat uitspreekt) op het eiland te gaan zoeken. Een groepje markante honden helpt Atari bij zijn zoektocht, die al snel uitmondt in een avontuur dat het lot van alle Megasaki City-honden bepaalt.

Stop-motion: een helse klus
    Wes Anderson, de koning van de excentrieke en gestileerde filmuniversums (Moonrise Kingdom, The Grand Budapest Hotel), doet met Isle of Dogs wat hij als geen ander kan: een ontroerend, warm verhaal met een donker randje vertellen tegen een visueel verbluffend decor. Een Japans decor om precies te zijn, als hommage aan filmmakers als Akira Kurosawa en Hayao Miyazaki. En in stop-motion, waarmee Anderson zich na het succesvolle Fantastic Mr. Fox voor de tweede keer aan deze arbeidsintensieve filmstijl waagt. Er waren zo’n 130.000 stills, 240 microsets, 1000 handgemaakte poppetjes en een klein leger aan designers, poppenontwerpers en animatoren voor nodig om de ideeën van de Texaanse regisseur tot leven te brengen. Sweet baby Jesus, wat een werk! En als dit al indrukwekkend klinkt, wacht dan maar tot je de behind the scenes-beelden van deze operatie ziet.

Hollywood meets Japan
    Hoe leuk en knap al dat geknutsel ook is, alles valt of staat natuurlijk met een goed verhaal én een geweldige cast. Gelukkig heeft Anderson een vaste groep A-listers onder de sneltoets en zijn onder andere Bill Murray, Jeff Goldblum, Edward Norton en Tilda Swinton weer van de partij: een hoorspel van jewelste. Maar ook newbies Scarlett Johansson, Greta Gerwig en Frances McDormand laten met verve van zich horen. Net als de debuterende Canadees-Japanse tiener Koyu Rankin die de stem van Atari verzorgt. De honden spreken overigens allemaal Engels, terwijl de rest van de animatiepersonages Japans spreekt. Op die van Greta Gerwig na: een activistische Amerikaanse uitwisselingsstudent (met 321 handgeschilderde sproeten!) die zich ontpopt tot een van de helden van het verhaal.

Een beetje controverse
    Met deze keuzes maakte Anderson zich niet bij iedereen even populair. Sommige filmcritici verwijten de regisseur een gebrek aan respect voor de Japanse cultuur. Terwijl je Isle of Dogs ook zou kunnen beschouwen als één grote liefdesverklaring aan Japan. De kleinste culturele details zijn door Anderson en zijn team met de grootste liefde en vakmanschap uitgevoerd. Over een smakelijke scène waarin een sushi-maaltijd wordt bereid deed de crew maar liefst zes maanden! Elk onderdeel moest zo accuraat mogelijk in beeld: van de ingrediënten tot aan het fileren van de vis. Om te voorkomen de Japans-culturele plank mis te slaan, breidde Anderson bovendien zijn schrijversteam uit met Kunichi Nomura (die trouwens ook de stem verzorgt van de burgemeester van Megasaki City). Deze Japanse acteur en schrijver hielp de kostuumontwerpers en setbouwers mee om er samen voor te zorgen dat alles klopte. Een stap in de goede richting of lang niet voldoende? De meningen zijn er flink over verdeeld.

MUSTSEE
    Honderd procent cultureel oke of niet: tijdens het zien van deze fraaie film kun je in ieder geval volop genieten van schitterend vakmanschap, scherpe grappen (goed opletten, want ze gaan soms razendsnel) en een sfeervolle soundtrack van Alexander Desplat. De Oscarwinnende Franse componist combineert jazzy tunes moeiteloos met de Japanse taiko drums. Net zoals Wes Anderson op indrukwekkende wijze politiek-maatschappelijke kwesties als corruptie, vrije pers en sociale rechtvaardigheid combineert met superdroge humor en de liefde tussen mens en hond. Ik durf te wedden dat zelfs de grootste kattenfans smelten bij het zien van deze film.

• Isle of Dogs (2018)
    • Animatie, comedy, avontuur
    • Duur: 1u, 41min