Warm Bodies: de Romeo en Juliet onder de zombiefilms

• Warm Bodies

Wacht even… een romantische zombiefilm? De superleuke zombie-romcom Warm Bodies die NPO 3 vanavond uitzendt bewijst dat het kan. Zónder zoetsappig te worden. Kijken dus!

Zombiefilms zijn er in allerlei vormen en ledematen. Van Brad Pitt’s high budget World War Z en het beklemmende Koreaanse Train to Busan tot Peter Jacksons Braindead en klassiekers als Night of the Living Dead. De een nog ranziger en spannende dan de ander. Maar voor een Romeo en Julia-scenario was er tussen de invasies, catastrofes en gruwelijk geweld weinig plek. Op zich niet heel vreemd. Tot in 2013 het succesvolle en goed ontvangen Warm Bodies uitkwam: een zombiefilm van Jonathan Levine die zo lief is dat zelfs de grootste schijterds hem kunnen kijken. Dateproof dus.

Levende doden hebben ook gevoel
    In de film volgen we de jonge zombie R. (Nicholas Hoult) die met een paar honderd andere lotgenoten op een verlaten vliegveld woont. Hij ziet er voor een zombie best hot uit en is in staat te communiceren. Opmerkelijk... Er zijn nog wat mensen die de apocalyps overleefd hebben, maar die verstoppen zich logischerwijs achter een unit van een muur. Wanneer R. tijdens de jacht op een avondsnack het mooie meisje Julie (Teresa Palmer) tegenkomt, gebeurt er iets vreemds: in plaats van haar op te eten, beschermt hij haar tegen zijn soortgenoten. R. begint zich ook steeds menselijker te gedragen en daar wordt Julie wel een beetje week van. Er ontstaat zelfs een crush tussen de twee die een bijzonder effect lijkt te hebben op de andere zombies: liefde als kuur tegen het virus? De militaire leider van de overlevenden én van Julie (John Malkovich) doet er wat minder sentimenteel over en maakt het zijn levensmissie elke zombie uit te roeien. Kan de ontluikende liefde tussen R. en Julie dit overleven? #challenge #relationshipgoals #spannond #schoonvadersbelike

Lekkere wegkijker
    Erg leuk aan Warm Bodies is dat je via een voiceover de gedachten van R. meekrijgt. Uniek ook, want levende doden zijn doorgaans niet zo spraakzaam. Daarnaast is er een fijne chemie tussen de twee goed acterende hoofdrolspelers, komt er lekker veel humor voorbij en hoor je fijne tunes. Maakt dat de zombiefilm niet heel cheesy? Integendeel: het is een originele en vermakelijke uitbreiding van het genre. En nodigt eerder uit om nog meer films uit deze populaire filmhoek te kijken Plus: je krijgt zelfs nog wat handige tips en tricks mee voor het geval de zombiepleuris ooit in het echt uitbreekt.

Warm Bodies
    Vrijdag 11 mei om 00.40 uur op NPO 3

Quiz: zo’n ziek spelletje speelde Barry Atsma nog nooit