In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week: Daglicht

De Nederlandse regisseur Diederik van Rooijen (1975) heeft een interessante loopbaan. Nadat hij in 2001 afstudeerde aan de Filmacademie maakte hij eerst meters met tv-series als Meiden van de Wit en Keyzer &de Boer advocaten, korte films en commercials. Pas in 2009 maakte hij zijn eerste speelfilm, Stella’s Oorlog, en toen meteen ook maar zijn tweede, Bollywood Hero, gedraaid in India.

Vervolgens stortte hij zich weer een paar jaar op de tv-serie Penoza, waarvan hij 28 afleveringen regisseerde. Tussendoor deed hij weer twee speelfilms, de thrillers Taped en Daglicht (2013), dat de NPO deze week uitzendt.

The Birds
Van Rooijens loopbaan werd nog interessanter toen hij Nederland voor Hollywood verliet om daar een remake van Hitchcocks The Birds te maken. Taped bleek van Rooijens visitekaartje naar Hollywood, zo legt hij in dit interview uit.

Die remake van The Birds is er nog niet gekomen – het project belandde in development hell – maar Van Rooijen is momenteel wel bezig aan de Amerikaanse horrorfilm Cadaver. Daarnaast schrijft hij het script van Penoza, de film. Zijn dochter ambieert intussen ook een carrière in Hollywood, zoals te zien was in de documentaire Mies gaat naar Hollywood.

Subgenre
Terug naar Van Rooijens Daglicht, een film die zo Nederlands is als het maar kan. De thriller is namelijk een verfilming van een bestseller van een vrouwelijke thrillerschrijfster, en dat is in Nederland een subgenre op zich geworden de laatste jaren. Vooral de boeken van Saskia Noort waren populair en leverden goed bezochte - maar slecht gerecenseerde - films op als Terug naar de Kust, De Eetclub en De Verbouwing. Daglicht is naar een boek van Marion Pauw.

Aquarium
Angela Schijf speelt de hoofdpersoon Iris, een alleenstaande moeder die vanwege haar drukke baan als advocate haar licht autistische zoontje Aron regelmatig bij haar moeder en zijn oma Ageeth (Monique van de Ven) laat logeren. Daar is Arons favoriete hobby het bekijken van vissen in het aquarium.

Als iemand dat aquarium komt schoonmaken en zegt dat het jongetje precies lijkt op de broer van Iris onthult hij zonder het te weten een familiegeheim: Iris wist helemaal niet dat ze een broer had. Niet slim voor een advocate.

Moordzaak
Het wordt nog bizarder wanneer deze broer, Ray (Fedja van Huêt), in een TBS-kliniek blijkt te zitten vanwege een moord. Nu komt Iris’ beroep van pas: ze bijt zich vast in deze 30 jaar oude moordzaak. Ray zou een baby hebben vermoord, maar het lijkje van de baby is nooit gevonden. Zou de baby wel echt dood zijn? En zo nee, waar is hij dan gebleven?

Rain Man
Fedja van Huêt maakt een mooie Rain Man-act van zijn dankbare rol als autistische broer, maar het verhaal wordt via Iris verteld. En dan moet je er als kijker in mee gaan dat ze zich steeds minder logisch gaat gedragen naarmate ze dichter bij de waarheid komt. Maar goed, zelfs een advocate doet dingen die het daglicht niet kunnen verdragen als het om familiebanden gaat.

Angela Schijf won voor haar rol een Rembrandt, de publieksprijs van Veronica.

Daglicht zie je vanavond om 21.25 op NPO 3.

Regular regular andre nientied
Popcorntijd dank je aan André Nientied
@nientied

Eerst even wat schaamteloos name-droppen: van Matt Dillon tot Matt Damon, van Michael Fassbender tot Michael Douglas en van Martin Freeman tot Morgan Freeman (en dat was alleen maar de M): André Nientied interviewde bijna iedereen. Hij schreef jarenlang recensies, artikelen en interviews voor onder meer Nieuwe Revu en Nu.nl en reisde tientallen malen af naar Los Angeles en de filmfestivals van Cannes en Venetië. Maar zijn favoriete film blijft The Big Lebowski.

Paradise suite widescreen 1506084391

Asiel zoeken in Nederlandse films

Beyond sleep widescreen 1505377152