Uncut Gems: Adam Sandler blinkt in de meest energieke misdaadknaller van het jaar

• Uncut Gems
    • 9/10

Bedenk even goed wanneer je Uncut Gems kijkt, want het tempo en energielevel van deze rauwe misdaadfilm liggen sky high. Maar zit je eenmaal comfortabel en is dit je ding, dan wacht je een van de beste achtbaanritten van het jaar. Mét Adam Sandler in z'n beste rol ooit.

Het is zeker niet de eerste keer dat funny guy Adam Sandler een serieuze rol speelt, maar we kennen hem toch voornamelijk van middelmatige romcoms en flauwe happen als Big Daddy, The Wedding Singer, Little Nicky en 50 First Dates. Sandler is eigenlijk een genre op zich. Maar met Uncut Gems rekent de Amerikaanse acteur in één genadeloze klap af met dat imago (en iedereen die hem niet serieus nam).

uncut gems 2

Meer, meer, meer

Sandler speelt in Uncut Gems de gokverslaafde New Yorkse juwelier Howard Ratner. Een handelaar met rijke, beroemde en criminele klanten (én schuldeisers) die altijd zoekt naar manieren om meer geld binnen te harken. Wanneer hij de hand weet te leggen op een unieke ongeslepen diamant, lijkt z’n pensioentje definitief verzekerd. Maar nee: de ‘hustler’ verpandt, leent en gokt erop los en komt daarmee in grotere problemen dan hij al zat. In de tussentijd smeken kinderen én maîtresse ook om aandacht en wil vrouwlief scheiden. Pfff…

uncut gems 5

Op adem komen

Dat Ratner nogal op z’n tandvlees loopt, is een understatement. En door de intense manier waarop regisseurs Benny en Josh Safdie hun hoofdpersoon volgen, krijg je het als kijker ook behoorlijk benauwd. Het tempo ligt hoog, de spanning is constant voelbaar, de problemen blijven zich maar opstapelen en het schreeuw- en scheldniveau liegen er ook niet om. Uncut Gems is een workout die je naar adem doet snakken, alle nagels af laat bijten en je na afloop doet verlangen naar een stilte retraite.

uncut gems 7

Hoezo geen Oscar?

Vreemd genoeg blijf je naar meer verlangen en wil je niet dat die fascinerende rit ophoudt. En dat komt vooral door de verbluffende manier waarop Sandler zijn personage gestalte geeft. Ratner is een eikel, een slechte echtgenoot, afwezige vader en een letterlijke loser, maar hij heeft ook een kinderlijk enthousiasme die hem zacht, sympathiek en grappig maken. Soms hoop je dat Ratner kan scoren, hoe idioot zijn plannen ook zijn, maar meestal gun je hem de rust van een vervroegd pensioen. Waarom Sandler voor zijn briljante vertolking geen Oscarnominatie ontving, is mij een raadsel.

uncut gems 8

Rauwe kost

Maar ach, Sandler lacht (as always) het hardst, want Uncut Gems ontvangt wereldwijd veel lof en de acteur z’n welverdiende erkenning. Veel bewondering ook voor de gebroeders Safdie die na hun sterke filmdebuut Heaven Knows What en het verbluffende Good Time ijzersterk terugkeren. Hun follow-up bevat wederom een hoge dosis energie, rauwheid, smakelijke personages (inclusief The Weeknd en basketballer Kevin Garnett) en dynamische beelden van New Yorkse straten. En toch heeft Uncut Gems een geheel eigen feel; de film is meer dan een herhaald kunstje in een glanzend nieuw jasje.

uncut gems 6

Uncut Gems is vanaf 31 januari te zien op Netflix en voor de liefhebbers van energieke misdaadfilms een absolute aanrader. Of zal ik het gewoon zeggen? Een schitterende diamant. Oh en wil je nog meer Sandler & Safie: check dan de film die ze opnamen tijdens de productie van Uncut Gems. Met een van de Safdies in de hoofdrollen.

• Uncut Gems (2019)
    • Cijfer: 9
    • Drama, Crime, Thriller