Una: verknipt, riskant en 5 juni te zien op NPO 3

• Una

Een genuanceerde film maken over pedoliefde? Regisseur Benedict Andrews deed een gooi met Una: een psychologisch drama waarin een jonge vrouw na vijftien jaar haar oude buurman en ‘ex-lover’ opzoekt om verhaal te halen. Hoe dat afloopt zie je vrijdag 5 juni op NPO 3 en NPO Start.

Heb je ook zo’n lijstje met films die je graag wilt zien, maar nooit aan toekomt? Ikke wel. En een van de titels in mijn persoonlijke ‘nog-te-zien-top-tien’ is het veelbesproken psychologische drama Una. Een film die ondanks het megahoge ongemakkelijkheidsgehalte veel lovende reacties ontving. Vrijdagavond 5 juni kan ik ‘m eindelijk afstrepen, want dan is hij te zien op NPO 3 en NPO Start.

Check hier 3 redenen die hem ondanks het beroerde onderwerp toch de moeite waard maken.

1. Ongemakkelijk boeiend

Was er nou sprake van een oprechte foute liefde, of gewoon ordinair seksueel misbruik? Wanneer de 28-jarige Una de vijftiger Ray op z’n werkt bezoekt - de volwassen buurman met wie ze als 13-jarige een verknipte ‘affaire’ had - wil ze antwoorden. Hij heeft inmiddels z’n celstraf uitgezeten, een nette baan, een nieuwe naam en een gezin. Zij heeft pijn, littekens en een vernield leven. Maar is Una slechts op zoek naar helende verklaringen? Heeft ze stiekem nog altijd een crush op haar oude buurman? Of zint ze op wraak…?

2. Rooney Mara en Ben Mendelsohn: beste van het beste

Una is de filmversie van het controversiele Engelse theaterstuk Blackbird. Veel dialoog dus. En dat zou met een zwak script of een rits B-acteurs tergend saai kunnen worden. Maar niet met deze acteergiganten! De rol van de oudere Una wordt gespeeld door Rooney Mara (The Girl with the Dragon Tattoo, Carol) en de Australiër Ben Mendelsohn (The Dark Knight Rises, Captain Marvel, Babyteeth) speelt Ray. Twee kameleons die compleet kunnen verdwijnen in een rol en in staat zijn om een film vol zwarte, witte en grijzige gebieden knap gelaagd te spelen. Wees dus niet verbaasd als je de kwetsbare Una zo meteen ook een irritant wijf vindt en de engerd Ray menselijk. Sympathiek zelfs. Fuck...

3. gespreksstof

De film speelt zelf niet voor scheidsrechter en laat het oordelen aan de kijkers over. Geen makkelijk weg te slikken kost, maar wel heel beklijvende én belangrijke, als ik de recensies mag geloven. Veel slachtoffers van seksueel misbruik vinden het moeilijk om over hun ervaringen te praten; schaamte en schuldgevoel spelen daarbij een grote rol. En zoals regisseur Benedict Andrews zegt: ‘juridisch zijn deze zaken gelukkig zwart-wit, maar op het emotionele vlak ligt het verwarrender.’ Een film als Una kan wat dat betreft inzicht bieden in de ingewikkelde dynamieken die meespelen en de vernietigende effecten van seksueel misbruik.

Ik ben erg benieuwd of Andrews constant de juiste balans weet te bewaren in zijn riskante film, want met een onderwerp als dit flikker je daar met één misstap onvergefelijk van af. Laten we daarnaast hopen dat Una in ieder geval de ongemakkelijke, maar hard nodige gesprekken op gang brengt.

Una zie je vrijdagavond 5 juni om 22.25 uur op NPO 3. De film is daarna zeven dagen gratis te zien op NPO Start en daarna op NPO Plus.

Tully op NPO 3: uitgebluste moeder krijgt 'hulp' van sexy nachtnanny

• Tully