Twenties: BET's antwoord op Insecure

• Twenties
    • 7/10

Soms heb je gewoon zin in een makkelijk verteerbare komedie die niet wordt verpest door een tenenkrommende lachband. Twenties is er zo één. Een komedie met een goed gevel voor drama.

Een komedie die wel verdacht veel weg heeft van Insecure.

Samen met Ava DuVernay - de geestelijk moeder van Queen Sugar en When They See Us - is Lena Waithe de afgelopen jaren uitgegroeid tot de nieuwe kroonprinses van black television. Ze kreeg in 2017 een Emmy voor haar bijdrage aan Master Of None, gooit al twee seizoenen hoge ogen met The Chi, vertelt je op de nieuwe streamingdienst Quibi alles over sneaker culture en voor BET goot ze - samen met Halle Berry - de filmklassieker Boomerang in een seriejasje. Dat laatste was misschien niet haar grootste succesverhaal, maar hey, de boog kan niet altijd gespannen zijn. Nu gaat ze voor BET in de 'herkansing' met Twenties, een semi-autobiografische komedie die - voor de doorgewinterde seriekijker - wel verdacht veel weg heeft van HBO's Insecure. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar zeggen.

Soort Lena light

Je hoeft maar naar Lena Waithe te kijken - een eigengereide tomboy met een sterk karakter en liefde voor schrijven, black culture en de betere Air Jordans - en je begrijpt dat Twenties een licht autobiografische inslag heeft. Het gaat over Hattie, een happy-go-lucky twintiger die besloten heeft om het leven nog niet al te serieus te nemen. Het is haar grootste wens om ooit scenarioschrijver te worden, maar vooralsnog zijn dat vooral veel woorden en weinig daden. Nee, Hattie is eigenlijk alleen een doorpakker als het op de vrouwtjes aankomt, dan gaat ze recht op haar doel af. It's all about priorities, people! Hattie's droom lijkt opeens een klein stukje dichterbij te komen, wanneer ze aan de slag gaat als de personal assistant van een bekende televisiemaakster. Echter, als ze de stap wil maken van veredelde koffiejuffrouw naar een plekje aan de schrijverstafel, dan zal ze eindelijk eens haar handen uit de mouwen moeten steken. Iets waar ook haar twee beste vriendinnen - Marie en Nia - constant op blijven hameren.

Een makkelijk verteerbare komedie die je tussen de bedrijven door prima kunt kijken.

BET's Insecure

Als gezegd heeft Twenties nogal wat overeenkomsten met Insecure. Niet alleen qua verhaal - het leven van drie vriendinnen in het zonnige L.A. - maar ook wat betreft de ontstaansgeschiedenis. Daar waar Insecure is gebaseerd op de webserie Awkward Black Girl, is Twenties een doorvertaling van de gelijknamige YouTube-serie. Het personage van Hattie heeft sindsdien een flinke verbouwing ondergaan, maar de opzet van de serie is overeind gebleven: Hattie en haar twee beste vriendinnen jagen hun dromen na en proberen alle hordes die het leven op hun pad gooit zo soepel mogelijk te nemen. Het levert een makkelijk verteerbare komedie op die je tussen de bedrijven door prima kunt kijken. Ik zou zelf altijd eerst aan Insecure beginnen, maar heb je die al gezien en ben je fan van het genre, dan is Twenties a safe bet.

• BET (2020)
    • BET's antwoord op Insecure
    • 25 minuten per aflevering