Tully op NPO 3: uitgebluste moeder krijgt 'hulp' van sexy nachtnanny

• Tully
    • 7½/10

In de scherpe tragikomedie Tully schittert Charlize Theron als een uitgebluste moeder die de komst van baby nr. 3 niet trekt. Gelukkig is daar nachtnanny Tully, zodat mama weer lekker kan slapen, seksen en shinen met cupcakes. Of toch niet…? Check het hier op NPO 3 en NPO Start.

“No one has treated my hole in a very long time”

tully 14

Doei slaap, doei seks

Heb je weleens een uitgebluste vrouw over straat zien lopen in een joggingbroek, met ongewassen haar, wallen tot aan haar knieën en kotsvlekken op haar kleding? Grote kans dat je een kersverse moeder zag. Niet lullig bedoeld, want baby's zijn natuurlijk magisch mooi. Maar ze zorgen ook voor veel slapeloze én seksloze nachten. Hoe heerlijk zou het dan zijn als je gewoon een nanny in kan huren die ’s nachts oppast zodat jij en je partner onafgebroken kunnen snurken?

tully 11

Superoppas voor de nacht

In Tully maakt Marlo (Charlize Theron) dankbaar gebruik van dit briljante concept. Deze moeder had altijd alles onder controle, maar na de komst van baby numero drie staat ze op instorten. Ze gaat zo slecht, dat Marlo's rijke broer Craig (Mark Duplass) besluit om haar en haar man een nachtnanny cadeau te doen. De prachtige en avontuurlijke Tully (Mackenzie Davis). Doordat zij 's nachts oppast, kunnen Marlo en haar hubby weer lekker slapen, seksen, uitgerust wakker worden en als gezin helemaal tot leven komen. En Tully, die is ’s ochtends weer vertrokken. Klinkt als de hemel, maar het heeft ook iets weg van een gevalletje ‘too good to be true’. Je komt er dan ook snel achter dat er meer aan de hand is.

tully 8

Charlize Theron: altijd een goed idee

Ik kan me geen film herinneren waarin Charlize Theron niet rockt. En ook in Tully overtuigt de Zuid-Afrikaanse steractrice. Ditmaal als uitgebluste veertiger die ooit cool en energiek was, maar nu met moeite de dag doorkomt. Er is dan ook veel meer gaande dan alleen de struggle met een nieuw kind, slaapgebrek en de strijd tegen de zwangerschapskilo’s. Tully is hartstikke depri, maar te druk met haar schoolgaande kinderen (waarvan eentje irritant onhandelbaar), haar slappe hap van een man en het runnen van het huis om voor zichzelf te zorgen. En ja, wat kun je dan anders dan alles maar een beetje apathisch en cynisch weglachen? Voor een mentale breakdown is geen tijd. Theron maakt iedere (onderdrukte) emotie haarfijn voelbaar. En zelfs in haar meest slonzige versie - plus de 25 kilo die ze aankwam voor de rol - blijft ze charismatisch als altijd.

tully 10

Uuuhhh... wat gebeurt hier?

Therons chemie met de net zo charmante en jaloersmakend levendige Mackenzie Davis (Tully) zorgt voor de mooiste momenten in de film. Moet ook wel, by the way, want alle andere belangrijke personages - ik noem maar even Marlo's hubby - blijven vrijwel op de achtergrond. De fijne dynamiek en gevatte dialogen van de sterke leading ladies kaarten op een verfrissende manier bekende thema’s aan: midlifecrises, ingedutte levens en het (misplaatste) verlangen naar vroeger, toen alles nog spontaan en avontuurlijk was. Die volwassen coming-of-age-rit maakt richting het einde van de film helaas wel een nogal gekke draai, waardoor je je even afvraagt of je nog naar dezelfde film zit te kijken.

tully 13

Moederschap is kut, moederschap is prachtig

Maar dat maakt Tully nog steeds de moeite van het kijken waard. De film komt uit de koker van de makers van Juno, en die weten wel hoe je sentiment in een heerlijk gevatte, niet zoetsappige feel verpakt met veel scherpe randjes en zwarte humor. Geloof me, regisseur Jason Reitman en schrijver Diablo Cody winden er bepaald geen billendoekjes om. Wat overigens niet betekent dat de Tully één grote anti-moederschapsfilm is. Ook iedereen met een kinderwens kan er gerust naar kijken. De film is bloedeerlijk over alle niet-sexy kanten van moederschap, dat zeker, maar uiteindelijk ook een warme ode.

Tully zie je vrijdag 3 juli om 22.20 uur op NPO 3 en is vanaf dan ook 7 dagen gratis beschikbaar op NPO Start.

• Tully (2018)
    • Cijfer: 7,5