Toy Story 4: de allerleukste film van het jaar, óók voor volwassenen

• Toy Story 4
    • 9/10

Hoewel Toy Story 3 een perfect eindigde, vonden Disney en Pixar het nodig een vervolg te maken. Daar kun je heel cynisch over doen, maar dat is nergens voor nodig: Toy Story 4 is suuuuuperleuk! En hilarisch. En leerzaam. En… nou ja, kijken dus.

Kleine poppetjes, grote levenslessen en kneiterveel humor

Komt er een vervolgfilm uit, dan bekruipt je toch vaak een sceptisch gevoel: is de creativiteit op? Willen de grote studio’s alleen maar cashen? #uitmelken! Tegelijk wil je van sommige favoriete film- en seriepersonages geen afscheid nemen en doet nostalgie je verlangen naar meer. Een film als Toy Story 3 bewees bovendien dat een derde deel net zoveel (en misschien zelfs meer) kijkplezier kan bieden als het eerste. Alleen had nou net dit specifieke vervolg een perfect einde, zo vonden ook de makers. Andy ging studeren en droeg zijn geliefde speelgoedpoppetjes over aan de kleine Bonnie. ‘So long, partner…’ Een glimlach, een traantje, einde Toy Story. Niets meer aan doen, toch?

Toy-Story-4-OV- st 13 jpg sd-low ©2019-Disney-Pixar-All-Rights-Reserved

Empty nest syndroom

Maar Disney en Pixar bewijzen met dit nieuwe deel hun gelijk. De Toy Story-avonturen draaien veel meer om Woody dan om Andy en over Woody valt nog genoeg te vertellen. Sinds het vertrek van ‘zijn kind’ Andy voelt hij zich totaal overbodig. Hij stort zich daardoor iets te wanhopig op Bonnie, die het op haar beurt superspannend vindt om naar de kleuterschool te gaan. Ze maakt daar (met de onzichtbare hulp van Woody) een hilarisch handarbeidpoppetje van een wegwerpvork, wat draad en twee afgebroken ijsstokjes. Een nieuwe BFF is geboren: Forky. Missie geslaagd. Oh nee, toch niet. Forky wordt tijdens een familievakantie ontvoerd en daarmee staat Woody voor een nieuwe missie: Forky redden.

Toy-Story-4-OV- st 5 jpg sd-low ©2019-Disney-Pixar-All-Rights-Reserved

Stikken in je popcorn van het lachen

Dat avontuur levert een vermakelijke mix op van oude bekenden (Buzz Lightyear & Co), nieuwe karaktertjes, de terugkeer Woody’s liefje Bo Peep (nu een superstoere chick in een jumpsuit!) ingenieuze reddingspogingen en dit allemaal gegoten in prachtige kraakheldere animaties. Zoals je mag verwachten, bevat Toy Story 4 veel humor en de grappen worden naarmate het verhaal vordert steeds hilarischer. Je begint met een glimlach om Forky, die maar niet begrijpt waarom hij speelgoed is geworden en alleen maar terug wil waar hij vandaan komt: trash. En je eindigt in schaterlachen om gangsta newbies Ducky en Bunny (Keegan-Michael Key en Jordan Peele) en de capriolen van de Canadese stuntrijder Duke Caboom (Keanu Reeves) tijdens een spectaculaire reddingsoperatie in een tweedehands winkel. Nee echt, je gaat stuk.

Loslaten: blijft een dingetje

Disney/Pixar zou Disney/Pixar niet zijn als over dit alles niet ook nog een dieperliggende moraal hangt. Een ontroerende levensles die raakt, of je het wilt of niet. Toy Story 4 leert ons aan de hand van speelgoedpoppetjes het oude los te laten om het nieuwe te kunnen omarmen (ai, herkenbaar…) . Geen nieuwe boodschap, maar wel inventief en raak gebracht. Knap hoe deze schrijvers telkens weer die perfecte balans vinden tussen humor en de gevoelige snaar. En dat vier delen lang! Natuurlijk zal Disney ook met dit deel weer keihard cashen, maar aan alles voel je de liefde, aandacht én tijd waarmee de finale is gemaakt. Toy Story 4 is wat mij betreft het ultieme bioscoopvermaak waar je met iedereen naartoe kan. Van niffa tot opa zeg maar. Je zult allemaal opgewekt naar huis gaan met een levenslesje rijker. Dat is die elf euro voor een bioskoopkaartje meer dan waard toch?

• Toy Story 4 (2019)
    • Animatie, comedy
    • Duur: 1u, 40min