Npo logo
  • Kort
  • Programma's
  • Nieuws
  • Film & serie
  • 3LAB
  • Club Hub
  • #TrueSelfie
  • Sites
    • Regular 101barz
      101Barz
    • Regular 3opreis
      3 op Reis
    • Regular 3lab
      3LAB
    • Regular beam
      BEAM
    • Regular nos op 3
      NOS op 3
    • Regular powned
      PowNed
    • Regular proefkonijnen
      Proefkonijnen
    • Regular spuiten slikken
      Spuiten & Slikken
    • Regular 101barz
      101Barz
    • Regular 3opreis
      3 op Reis
    • Regular 3lab
      3LAB
    • Regular beam
      BEAM
    • Regular nos op 3
      NOS op 3
    • Regular powned
      PowNed
    • Regular proefkonijnen
      Proefkonijnen
    • Regular spuiten slikken
      Spuiten & Slikken

    In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week: de Top 5 horrorfilms van 2017.

    In december blikt terug op filmjaar 2017, met elke week de 5 beste films in één bepaald genre. Deze week: de Top 5 horrorfilms van 2017.

    1. Get out
    Eén van de grote verrassingen van dit jaar was het regiedebuut van Jordan Peele, die daarvoor vooral als de helft van het komisch duo Key & Peele bekend was. Zijn horrorfilm Get Out was griezelig, geestig én zei ook nog zinnige zaken over het Amerika van nu. Een blank meisje (Alison Williams) neemt haar zwarte vriend (Daniel Kaluuya) voor het eerst mee naar haar ouders, die zeer liberaal zijn ("ik heb op Obama gestemd!" verzekert haar vader) maar ook een tikje eigenaardig. En wanneer de moeder (Catherine Keener) haar aanstaande schoonzoon hypnotiseert gebeuren er helemaal vreemde dingen. De verrassende low budget zomerhit bracht in de VS 175 miljoen dollar op. Regisseur Peele was vervolgens een graag gezien gast in talkshows en was ook niet te beroerd op de vele fan theories over zijn film te reageren (NB: spoiler alert!):

    2. Mother!
    Amerikaanse bioscoopbezoekers die een relatiedrama verwachtten met Jennifer Lawrence en Javier Bardem als hoofdpersonen waren geschokt: de controversiële film van Darren Aronofsky begint misschien als drama maar eindigt als pure, over the top horror. Het naamloze stel betrekt een fraai buitenhuis dat 'Zij' opknapt terwijl 'Hij' met een writer’s block worstelt. Wanneer de een na de andere vreemdeling aanklopt en door de man des huizes onderdak wordt verleend, belandt de film al snel in een surrealistisch universum. Muren lijken te ademen, vloeren gaan bloeden en Bijbelse verwijzingen stapelen zich al snel op. De film kreeg een zeer lage publiekswaardering in de VS en de studio zag zich genoodzaakt de film te verdedigen: "Niet alle films hoeven veilig te zijn. Als Netflix een verhaal vertelt dat niemand wil vertellen staat iedereen te juichen." Lawrence en Aronofsky, die een relatie kregen tijdens het maken van de film, zijn intussen overigens weer uit elkaar.

    3. Raw
    Frankrijk levert al jaren met grote regelmaat behoorlijk nare horrorfilms af en Raw (Grave) was daar geen uitzondering op. Justine, een timide Franse vegetariër, maakt hardhandig kennis met het studentenleven wanneer ze tijdens haar ontgroening gedwongen wordt rauw kippenvlees te eten. Vervolgens ontwikkelt Justine een ongezonde honger naar vlees – mensenvlees wel te verstaan. Gelukkig schiet haar oudere zus haar te hulp op de campus – maar moet ze daar wel zo blij mee zijn?

    De film won vele prijzen op festivals maar er vielen ook regelmatig bezoekers flauw – altijd prima reclame voor een horrorfilm.

    4. It 
    Een simpele rode ballon was nog nooit zo angstaanjagend. De remake van de tv-serie It (1990), naar het verhaal van Stephen King, was een grote hit, en niet alleen in de VS. Ook de Nederlandse bioscopen stroomden vol voor killer clown Pennywise, die het op de kinderen van het ooit zo vredige plaatsje Derry heeft voorzien. 

    It belooft met een opbrengst van 327 miljoen dollar tegen een budget van 33 miljoen dollar één van de meest lucratieve films van het jaar te worden. Vanwege het succes doken er vervolgens ook in het echt killer clowns op en er kwamen vele parodieën, waarvan die van Saturday Night Live met ‘Kellywise’ wel de meest geestige was. 

    5. Brimstone
    Is de psychologische western van Martin Koolhoven ook een horrorfilm? Waarom niet: een demonische dominee (Guy Pearce) staat een vrouw (Dakota Fanning) zonder tong naar het leven. Alleen de manier waarop ze haar tong kwijtraakt is genoeg om de handen voor de ogen te slaan, maar veel beklemmender is de dreiging van de steeds weer opduikende dominee. Het verhaal vol Bijbelse verwijzingen wordt grotendeels in omgekeerde volgorde verteld, zodat de ware aard van de relatie tussen de dominee en de ‘stomme’ vrouw nog harder aankomt. Tussendoor vinden nog veel meer gruwelijkheden plaats waarbij vooral vrouwen het slachtoffer zijn. Koolhovens western was de grote winnaar bij de uitreiking van de Gouden Kalveren op het Nederlands filmfestival: zes Kalveren, waaronder Beste Film en Beste Regie. 

    Regular regular andre nientied
    De Thuisbios dank je aan André Nientied

    Eerst even wat schaamteloos name-droppen: van Matt Dillon tot Matt Damon, van Michael Fassbender tot Michael Douglas en van Martin Freeman tot Morgan Freeman (en dat was alleen maar de M): André Nientied interviewde bijna iedereen. Hij schreef jarenlang recensies, artikelen en interviews voor onder meer Nieuwe Revu en Nu.nl en reisde tientallen malen af naar Los Angeles en de filmfestivals van Cannes en Venetië. Maar zijn favoriete film blijft The Big Lebowski.

    Nieuwste blogs
    Unknown 1 widescreen 1515664420

    7 tips voor het International Filmfestival Rotterdam

    Unknown widescreen 1515663836

    Ryan Gosling, übercoole kikker

    Unknown widescreen 1515422291

    Blades of Glory

    Unknown widescreen 1515140722

    Michael Moore, olifant in de porseleinkast