In december blikt Popcorntijd terug op filmjaar 2017, met elke week de 5 beste films in één genre. Deze week: de Top 5 filmdrama’s van 2017.

1. Moonlight
    Prachtig drama over de zwarte jongen Chiron die in een ruige buurt in Miami opgroeit met een aan crack verslaafde moeder (Naomie Harris). Dat haar dealer Juan (Oscarwinnende rol van Mahershala Ali) tevens als surrogaatvader van Chiron fungeert geeft al aan dat de scheidslijnen tussen goed en kwaad diffuus zijn in dit drama. Chiron zelf wordt in drie levensfases (kind, tiener, volwassene) door drie verschillende acteurs gespeeld. De Oscaruitreiking zorgde voor nog meer drama toen eerst abusievelijk La La Land werd uitgeroepen als Beste Film maar vervolgens Moonlight de belangrijkste Oscar bleek te hebben gewonnen.

2. Manchester by the Sea
    Nog zo’n drama dat door merg en been gaat. Casey Affleck speelt de in zichzelf gekeerde conciërge Lee Chandler die na de dood van zijn broer de voogdij over diens tienerzoon krijgt toebedeeld. Daar voelt Lee weinig voor, zeker niet als hij daarvoor moet terug verhuizen naar de plaats waar hij ooit gelukkig was met zijn vrouw (Michelle Williams). In flashbacks wordt langzaam onthuld welk drama er voor heeft gezorgd dat Lee zijn woonplaats de rug toekeerde en die onthulling komt aan als een mokerslag. Affleck won een Oscar voor zijn rol, en ook het script van regisseur/scriptschrijver Kenneth Lonergan werd met een Oscar bekroond.

3. Detroit
    De makers van Zero Dark Thirty en The Hurt Locker, regisseur Kathryn Bigelow en scenarioschrijver Mark Boal, maakten weer indruk met dit intense drama over racisme in het Detroit van 1967. Tijdens rassenrellen in de stad arresteren een aantal blanke agenten in een motel waar een feest aan de gang is een paar willekeurige zwarte (en blanke) jongeren, waarna de zaak verder escaleert. Een zwarte bewaker (John Boyega) kan niet voorkomen dat er onschuldigen worden gedood. Dit mooi opgebouwde drama flopte helaas in de bioscopen; blijkbaar zat het Amerikaanse publiek - na de vele berichten over ‘police brutality’ en ‘black lives matter’ - niet te wachten op een drama over rassenrellen van een halve eeuw terug dat onthutsende parallellen met het heden vertoonde.

4. Handmaiden
    Spannend erotisch drama van de Koreaanse regisseur Park Chan-Wook, maker van Oldboy. In de jaren ’30 is Korea bezet door Japan en wordt een jonge Koreaanse vrouw, Sookee, in dienst genomen door een rijke Japanse vrouw. Sookee moet ervoor zorgen dat haar bazin verliefd wordt op een Japanse graaf, die in werkelijkheid een oplichter is. En dat is nog maar het begin van een reeks intriges die in een drieluik vol verrassende wendingen, fraai camerawerk en stomende (lesbische!) seks worden onthuld. Niet te verwarren met de serie The Handmaid’s Tale.

4. The Killing of a Sacred Deer
    Yorgos Lanthimos, de Griekse regisseur van bizarre films als Dogtooth en The Lobster, kwam dit jaar met een nieuw absurd en intrigerend drama: The Killing of a Sacred Deer. Colin Farrell, ook al zo goed op dreef in The Lobster, leidt als hartchirurg Steven Murphy een geslaagd leven met een mooie, slimme vrouw (Nicole Kidman) en twee leuke kinderen. Maar hij heeft ook een vreemde vriendschappelijke relatie met de raadselachtige jongen Martin (Barry Keoghan), die uiteindelijk de lieve vrede in huize Murphy zal komen verstoren. Niet zo bizar als The Lobster misschien, maar wel vervreemdend, met Bijbelse verwijzingen, afstandelijke dialogen en Kubrickiaans cameragebruik.

TV-tip: Animal Kingdom
    Australisch drama dat in 2010 vele jaarlijstjes haalde. Wanneer zijn moeder voor zijn ogen aan een overdosis overlijdt is de 17-jarige Joshua ‘J’ Cody overgeleverd aan zijn criminele familieleden. Zijn oma, Janine ‘Smurf’ Cody neemt hem onder haar hoede, maar ook zij blijkt geen lieverdje. Een rechercheur (Guy Pearce) neemt J onder zijn hoede. Dit keiharde drama betekende de doorbraak voor acteurs als Jacki Weaver (Oscarnominatie voor deze rol en voor haar rol in Silver Linings Playbook), Ben Mendelsohn (tv-serie Bloodline) en Joel Edgerton (Black Mass).

Animal Kingdom zie je op 15 december om 22u.25 op NPO3

Regular regular andre nientied
    Popcorntijd dank je aan André Nientied
    @nientied

Eerst even wat schaamteloos name-droppen: van Matt Dillon tot Matt Damon, van Michael Fassbender tot Michael Douglas en van Martin Freeman tot Morgan Freeman (en dat was alleen maar de M): André Nientied interviewde bijna iedereen. Hij schreef jarenlang recensies, artikelen en interviews voor onder meer Nieuwe Revu en Nu.nl en reisde tientallen malen af naar Los Angeles en de filmfestivals van Cannes en Venetië. Maar zijn favoriete film blijft The Big Lebowski.

Unknown widescreen 1515663836

Ryan Gosling, übercoole kikker

Unknown widescreen 1515422291