December is aangebroken, dus blikt Popcorntijd alvast terug op filmjaar 2017. Met elke week de 5 beste films in één bepaald genre. Deze week trappen we af met de Top 5 Actiefilms van 2017.

1. Blade Runner 2049
    De verwachtingen waren hooggespannen: zou regisseur Denis Villeneuve met het langverwachte vervolg op Blade Runner kunnen tippen aan de klassieker uit 1982? Het antwoord luidde volmondig ‘ja’, mede dankzij een sterke hoofdrol van de immer onpeilbare Ryan Gosling, die perfect gecast was als K, de LAPD rechercheur die jaagt op ‘replicants’ maar zelf ook een replicant is. Harrison Ford keerde - halverwege de film - terug als Deckard, en ook dat weerzien pakte goed uit. Maar de meeste indruk maakte ‘onze’ Sylvia Hoeks als Luv, een onvermoeibare vechtmachine die in de voetsporen trad van Rutger Hauer, de bad guy in de eerste Blade Runner.

2. Dunkirk
    Een andere film waar reikhalzend naar uit werd gekeken stelde evenmin teleur: Dunkirk van Christopher Nolan. In zijn ingenieuze script - waarin de ene hoofdpersoon een week, de ander een dag en een derde een uur werd gevolgd – bouwde hij opvallend veel rustmomenten in, om de spanning op te bouwen. De deels in Nederland gedraaide film, met de Nederlander Hoyte van Hoytema achter de camera, zocht het niet in 3D-effecten, grote namen of een lengte van dik drie uur. Het was film maken op zijn best, vanaf de openingsscène in een verlaten Dunkerque tot de ontroerende thuiskomst van de Britse soldaten die de oversteek hadden overleefd.

3. Baby Driver
    De guilty pleasure van deze zomer heette Baby Driver, en dat had (nog) niets te maken met de seksuele voorkeur van bad guy Kevin Spacey voor jongere jongens. Nee, in Baby Driver combineerde regisseur Edgar Wright smakelijke B-film-ingrediënten – snelle auto’s, bankovervallen, plus een verliefde antiheld - met subliem camerawerk en lekkere stunts. Golden Earring’s Radar Love en Hocus Pocus van Focus kwamen ook nog even langs scheuren op de ook al zo aanstekelijke soundtrack.

4. Wonder Woman
    Eén van de meest succesvolle kaskrakers van het jaar was een geslaagde actiefilm die bovendien bewees dat een vrouwelijke actieheld wel degelijk een film kan 'dragen', zoals dat heet. Gal Gadot was als de amazone Diane die zich ten tijde van de Eerste Wereldoorlog ontpopt tot Wonder Woman uitermate charismatisch, zeker vergeleken met de bijrol die ze later dit jaar in League kreeg toebedeeld. De Nederlandse inbreng bleef beperkt tot een blink and you’ll miss it-figurantenrolletje van Doutzen Kroes.

5. Atomic Blonde
    Charlize Theron speelde nog zo’n niet kapot te krijgen powervrouw in het Koude Oorlogsspektakel Atomic Blonde. Als de Britse spionne Lorraine Broughton wordt ze anno 1989 naar Berlijn gestuurd om daar vlak voor de val van de Muur nog wat duistere zaakjes te regelen. Maar dat verhaal vol dubbelspel is slechts een aanleiding voor oogstrelend stuntwerk waarbij koele blondine Theron haar mannetje staat – het kostte haar veel blauwe plekken plus twee tanden. Met ook alweer zo’n ijzersterke soundtrack vol jaren '80 pareltjes.

Regular regular andre nientied
    Popcorntijd dank je aan André Nientied
    @nientied

Eerst even wat schaamteloos name-droppen: van Matt Dillon tot Matt Damon, van Michael Fassbender tot Michael Douglas en van Martin Freeman tot Morgan Freeman (en dat was alleen maar de M): André Nientied interviewde bijna iedereen. Hij schreef jarenlang recensies, artikelen en interviews voor onder meer Nieuwe Revu en Nu.nl en reisde tientallen malen af naar Los Angeles en de filmfestivals van Cannes en Venetië. Maar zijn favoriete film blijft The Big Lebowski.

Unknown widescreen 1513161276

Top 5 filmdrama’s van 2017.

Unknown widescreen 1512636047