New Kids Turbo met een Ierse tongval

• The Young Offenders
    • 7½/10

Jock en Connor zijn de New Kids van Cork. Pure verveling zorgt ervoor dat ze de kwelgeesten zijn van de lokale ordehandhaving.

Eerst was The Young Offenders een film, toen werd het een serie. Een serie die je het best kunt omschrijven als het Ierse antwoord op New Kids. De keigrote vuurbal moet je er zelf even bij bedenken, maar verder pavlovven de brandgevaarlijke trainingspakken, vlassige snorretjes en matige opskeers van hoofdrolspelers Jock en Connor je meteen naar een willekeurig hangbankje in Maaskantje. Kon jij niet anders dan oncontroleerbaar knorren om die Brabantse culthelden en ga je over het algemeen bovengemiddeld goed op Britse komedies als Catastrophe, Fleabag en Peep Show, dan zou ik The Young Offenders eens een slinger geven. Grote kans dat je binnen no time met grote snottebellen van het lachen voor de tv zit.

Bromance
    Connor en zijn beste vriend, Jock, wonen in Cork, het Urk van Ierland. Ze groeien op in een volksbuurt waar je je bij de plaatselijke super door een haag van rode Canta’s richting de ingang moet manoeuvreren. Bij nader inzien eigenlijk meer een soort Amsterdam Noord dus, maar dan met een haven vol viskotters op loopafstand. Connor en Jock zijn nog niet eens oud genoeg om hun eigen Honda Civic te pimpen, maar de maatschappij lijkt hen nu al de rug te hebben toegekeerd. Op zich niet zo heel erg gek, want ze jatten alles wat los en vast zit en zien school meer als een plek waar je makkelijk meiden scoort. Als je in het woordenboek bromance opzoekt, dan vind je daar waarschijnlijk een foto van Connor en Jock. Hun onvoorwaardelijke liefde is het medicijn voor opgroeien onder moeilijke omstandigheden en samen nemen ze iedere horde die het leven op hun pad gooit.

Voor nu is het een prima tussendoortje voor wat verloren uren.

Humor
    Er is iets met humor uit het Verenigd Koninkrijk. Het is droog, absurdistisch, licht sarcastisch, doorspekt met zelfspot en heeft een ongekend gevoel voor timing. Ik ga daar dus heel erg goed op. Ook The Young Offenders voldoet aan al die kenmerken en heeft bij vlagen wel iets weg van films als Snatch, Trainspotting en Lock, Stock And Two Smoking Barrels. Qua humor dan, hè? Verder is het compleet anders natuurlijk. Al zijn Connor en Jock wel minstens zo onverstaanbaar als Brad Pitt die een caravan probeert te verkopen. Gelukkig houdt het eerste seizoen van The Young Offenders het bij zes afleveringen, want ondanks een overdaad aan gegrinnik ontbreekt het een beetje aan verhaal. Mochten ze dat probleem voor een mogelijk tweede seizoen weten te tackelen, dan heeft The Young Offenders de potentie om uit te groeien tot een soort Shameless light. Voor nu is het een prima tussendoortje voor wat verloren uren. Ook niks mis mee.

• BBC3 (2018)
    • Soort New Kids Turbo met een Iers accent
    • 25 minuten per aflevering