The terror widescreen 1525351050

The Terror: de expeditie from hell

• The Terror
    • 8-/10

In de zoektocht naar een shortcut richting Azië komen twee Britse schepen vast te zitten in het ijs. Wat een expeditie naar exotischere oorden had moeten worden, wordt opeens een gevecht tegen de kou, de klok en een bloeddorstig monster.

Het is de laatste tijd wat rustig rond AMC. Té rustig, als je het mij vraagt. Ze kwamen de afgelopen jaren wel met het vermakelijke McMafia en Preacher, maar de zender die ons monumenten als Mad Men, Breaking Bad en The Walking Dead gaf, wacht alweer een tijdje op een echte monsterhit. Zo’n serie die alle tijdlijnen op social media beheerst en die het ideale gespreksonderwerp is op ingedutte verjaardagsfeestjes. Zo’n serie. In een poging het blazoen wat op te poetsen, komt AMC nu met The Terror. Of ze met de verfilming van Dan Simmons’ gelijknamige boek de nieuwe Breaking Bad in handen hebben, valt te betwijfelen, maar dit waargebeurde historische drama doet zeker niet onder voor andere AMC-bingers als Hell On Wheels, Better Call Saul en Halt & Catch Fire. Gewoon kijken dus. Ga je leuk vinden. Denk ik.

De kostuums, de sets, het is allemaal precies zoals het zijn moet.

Verraderlijke shortcut
    Verre beschavingen uitbuiten voor hun zijde, specerijen en opium was begin negentiende eeuw nogal een kostbare aangelegenheid. De reis naar Azië kostte de Engelsen bakken vol geld, mensenlevens en vooral heel veel tijd. Zo kon het gebeuren dat je zoontje, die bij je vertrek naar China nog onsamenhangend brabbelend op de arm van je vrouw zat, bij thuiskomst opeens de baard in de keel had. Dat kon dus allemaal wel wat efficiënter. Één van de manieren om aanzienlijk wat tijd te winnen, was een alternatieve route langs de Canadese Arctische Eilanden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want toen was er nog geen sprake van een broeikaseffect en moesten de avonturiers zich op een uit de kluiten gewassen skûtsje door een weerbarstige ijskorst manoeuvreren. Op zoek naar de snelste route langs de kop van Canada komen Francis Crozier en John Franklin, beide kapiteins voor de Royal Navy, vast te zitten in het ijs. Wat een expeditie naar exotischere oorden had moeten worden, wordt opeens een gevecht tegen de kou, de klok en een bloeddorstig monster.

Filmisch kostuumdrama
    Op een paar net iets te piepschuimerige ijsblokken na is The Terror echt heel erg mooi gemaakt. De kostuums, de sets, het is allemaal precies zoals het zijn moet. Smoezelig, doorleefd, verweerd. De geur van ongewassen mannen dwarrelt zowat door de kieren in het vooronder je woonkamer binnen. Vaak zijn kostuumdrama’s overstyled, te gelikt, maar The Terror serveert een beeld dat soms bijna filmisch aanvoelt. Op zich ook niet gek aangezien Ridley Scott, de man achter Alien, Gladiator en The Martian, zich hier als executive-producer mee bemoeid heeft. Iets wat hij eerder ook al succesvol bij The Man In The High Castle deed. Het bovennatuurlijke verhaallijntje had Scott wat mij betreft wel mogen skippen. The Terror heeft voor spanning helemaal geen gemuteerd kwaad nodig. In 1993 bewees Alive al dat een ondergesneeuwde ijsvlakte vol wanhopige kerels meer dan voldoende is voor een boeiend verhaal. Wie deze merkwaardige schrijversbeslissing door de vingers kan zien heeft aan The Terror een meer dan prima serie.

• AMC (2018)
    • De expeditie from hell

19 20 5202 1014x570 widescreen 1558465396