Saga op z'n Duits

• The Same Sky
    • 8+/10

Vanaf maandag 22 mei kijk je op NPO2 naar dit heerlijke nieuwe Duitse spionagedrama met een hoofdrol voor de stoïcijnse Saga uit The Bridge.

“We are going to build that wall. It will be a tremendous wall, the greatest wall ever built. And it will work. Walls work.”. Ja, vraag dat maar aan de Duitsers. Het is algemeen bekend dat Amerika met Trump niet over de meest belezen president ooit beschikt, dus misschien kan zijn belangrijkste raadsheer, FOX, snel de nieuwe ZDF-serie Der Gleiche Himmel aankopen en hem zo wat Duitse geschiedenis bijbrengen. Al moet hij zich dan wel door vijf uur ondertiteling heen worstelen, dat zou een onneembare horde kunnen vormen. Niet voor jullie natuurlijk, jullie draaien je hand daar niet voor om. En gelukkig maar, want Der Gleiche Himmel ist ein Anrader von habe ich du dort.

Oost west
    Het is 1974 en terwijl het verdeelde Duitsland haar teams naar de finale van ‘t WK probeert te schreeuwen is met name ‘t oosten van Berlijn met ‘n hele andere wedstrijd bezig, overleven. De oorlog is dan wel dertig jaar geleden, maar Berlijn gaat nog steeds gebukt onder de verstrekkende gevolgen ervan. Terwijl ze zich in West-Berlijn tegoed doen aan Coca-Cola en het activistische gemompel van Bob Dylan, leeft men aan de andere kant van de muur in pure soberheid. Er zijn zondagen in Staphorst waarop er een uitbundigere stemming heerst dan in ‘t communistische Oost-Berlijn van de jaren ’70, zeg maar. Conformeren is de norm en een ieder die ‘t waagt om daarvan af te wijken, wordt onherroepelijk op de vingers getikt. Gezellig!

Er zijn zondagen in Staphorst waarop er een uitbundigere stemming heerst.

Spionage und so weiter
    Het is onder deze omstandigheden dat geheimagent Lars Weber door de Stasi, de binnenlandse inlichtingendienst van de DDR, naar West-Berlijn wordt gestuurd om uit te vogelen wat die Britten en Amerikanen allemaal lopen uit te spoken. Dwangmatige seriekijkers zullen hier wellicht de verhaallijn van Deutschland 83 in herkennen en dat is niet geheel ten onrechte. Het mooie van Der Gleiche Himmel is echter dat het ook oog heeft voor de struggles van de gewone man. Ouders die de sportieve carrière van hun kind willen gebruiken om Oost-Duitsland te ontvluchten en dan maar op de koop toenemen dat hun dochter door alle steroïden klinkt als de Duitse versie van Barry White. Homoseksuelen die elkaar in ‘t geheim moeten treffen, omdat het betere tongwerk op straat niet wordt geaccepteerd. Het schetst een verstikkend goed beeld van de dagelijkse gang van zaken onder een streng communistische bezetting.

201719817 1 IMG FIX 700x700

Visueel gebakje
    Der Gleiche Himmel is misschien niet de meest action packed serie die je ooit gaat kijken, maar de heerlijk beklemmende sfeer maakt ‘t gebrek aan ninja’s en ontploffende Boeing 747’s meer dan goed. Wat is dat toch met Berlijn dat je de hybride Audi’s en BMW’s in de straten van Mitte maar hoeft te vervangen met wat roestige Trabantjes en je gaat meteen vijftig jaar terug in de tijd? Voeg daar nog wat bakkebaarden en vijftig tinten bruine overhemden aan toe en je hebt je styling compleet. Der Gleiche Himmel is een genot om naar te kijken en na afloop moet je dan ook de drang onderdrukken om bij de meest nabijgelegen tweedehands kledingzaak niet meteen alle rekken leeg te trekken.

1476707220

Die Saga
    Ook leuk om Sofia Helin, die wij natuurlijk allemaal kennen als de licht autistische Saga in The Bridge, eens te zien zonder haar mosgroene Porsche en leren broek. Ook zonder die accessoires blijft ze gewoon overeind en dat kan eigenlijk wel gezegd worden van de gehele cast. Naarmate de afleveringen vorderen raak je steeds meer betrokken bij hun lot en word je langzaam de serie ingezogen. ZDF heeft er nog geen uitspraken over gedaan, maar ik zou een tweede seizoen dan ook van harte toejuichen en liefhebbers van series als The Americans en The Man In The High Castle met mij. Denk ik.

The Same Sky is vanaf 22 mei elke maandagavond te zien om 22:55 uur bij de VARA op NPO2.

• Gumstarr Scores 8+ZDF (2017)
    • Het leven in het naoorlogse Berlijn van de 70's.