The Other Lamb: Michiels freaky sektefilm is beeldschoon, maar tergend taai

• The Other Lamb
    • 5½/10

Michiel Huisman gooit het over een duistere boeg met zijn rol als de enge, kokhalsseksverslaafde sekteleider Shepherd in The Other Lamb. De film ziet er waanzinnig mooi uit, maar het is een uitdaging om hem tot de laatste minuut uit te zitten.

“His attention is like the sun: glorious at first but then it just burns.”

Bizarre rituelen, charismatische leiders, psychologische manipulatie, bizarre sekstaferelen: geen wonder dat films en docs als Rosemary’s Baby, The Master, Wild Wild Country en Midsommar er als zoete koek in gaan. Sektes fascineren ons eindeloos. Zo ook Michiel Huisman (Treme, The Age of Adaline, Game of Thrones), die zich na veel ‘zoete’ rollen weleens van z’n duistere kant wilde laten zien. Nou, dat is gelukt.

The-Other-Lamb st 1 jpg sd-low

Jesus-meets-Manson

In The Other Lamb mag Huisman helemaal los als de Jesus-meets-Manson sekteleider Shepherd. Hij woont samen met zijn kudde vrouwen en dochters in een bos waar hij ze trakteert op een mix van religieuze preken, lamsbloed, doopsessies, z’n ‘gratie’ (lees: kokhalsseks), en huiselijk geweld. Dochter Selah (Raffey Cassidy) is er wel een beetje klaar mee. De tiener heeft steeds meer last van vage visioenen en worstelt met een geloofscrisis. En de blikken en aanrakingen van haar manipulatieve pa geven haar steeds meer de kriebels. Net als het onvermijdelijke ‘graceful’ onderonsje dat eraan zit te komen… Ugh.

The-Other-Lamb st 6 jpg sd-low

de visuals: douze points

Het is in The Other Lamb vooral de vraag hoe lang Selah dit volhoudt en of ze de incestkudde uiteindelijk een dikke middelvinger geeft. Een emotionele coming-of-age (of beter gezegd: coming-to-your-senses) reis die echt verbluffend mooi in beeld is gevat door cinematograaf Michał Englert. De nare shots van gevilde lammetjes en vogelresten vol maden gaan er minder goed in, maar de mystieke onderwaterbeelden, het schilderachtige bos, het spel met zon- en maanlicht; visueel gezien scoort deze film een dikke tien. En hoewel ik over Selahs eindbestemming niets los kan laten, kan ik wel verklappen dat de finale best tof is.

The-Other-Lamb st 7 jpg sd-low

Maar waarom?!

Maar om daar te komen, moet je wel door een taaie mix van gebrekkige dialogen, vage symboliek, bloederige toestanden, trage momenten en heel veel onbeantwoorde vragen. Om bijvoorbeeld te snappen wat deze vrouwen hier bracht én bezielt, krijg je niet veel meer dan een handjevol scriptregels. Van Shepherd zelf (“jullie zijn tot mij gekomen, gebroken door een wrede wereld”) en van de verstoten meid die Selah op de dark side van Sheperd wijst maar wél blijft hangen (“Ik ben hier al zo lang, ik weet niet meer wie ik ben”). En hoe Shepherd nou precies ‘herder’ werd, blijft ook een raadsel. Iets met opoffering en dochters schenken, naar eigen zeggen. Maar daar moet je het dan mee doen.

The-Other-Lamb st 5 jpg sd-low

kennen we al

Nu kan een beetje ruimte voor interpretatie best prettig zijn; niet alles hoeft je uitgelegd te worden in een film. Maar je hebt minstens een paar handvatten nodig om geboeid met de personages en het verhaal mee te kunnen gaan en niet constant te denken: damn girls, wtf doen jullie hier? En door het grote gebrek aan achtergrond wordt The Other Lamb niet meer dan een mooi en bij vlagen grimmig plaatje over sektedynamieken en creepy rituelen dat we grotendeels kennen. Met vlakke personages die amper emotie of herkenning opwekken. De film kruipt ook niet compleet onder de huid en doet je (hoe ironisch) verlangen naar meer ongemak en meer spanning.

The-Other-Lamb st 8 jpg sd-low

lief langharig schaapje

Het is Michiel ondanks het teleurstellende gebrek aan backstory wel gelukt om enigszins te imponeren als gestoorde cultleider. Een lief langharig schaapje op het eerste gezicht, maar een geniepige wolf als het aankomt op het in bedwang houden van z’n vrouwenkudde. Moeiteloos switcht hij van een warme, empathische blik naar angstaanjagende crazy eyes.

The-Other-Lamb st 3 jpg sd-low

En ook Cassidy grijpt je met haar priemende, onderzoekende ogen en het ingetogen sterke spel waarmee ze de machtsstrijd met haar Shepherd aangaat. Damn, wat waren ze toch lekkerder tot hun recht gekomen in een sterkere film.

• The Other Lamb (2019)
    • Cijfer: 5,5
    • Psychologie, drama, coming of age