Landscape 1540474305 the little drummer girl bbc series promo widescreen 1545139651

The Little Drummer Girl: thriller vanaf 21 december bij de NPO

• The Little Drummer Girl
    • 7/10

Zin in een potje nagelbijten? Zin in spionnen en het betere infiltreerwerk? Vanaf 21 december zie je de spannende thriller The Little Drummer Girl op NPO Start Plus en voor de oldskool tv-kijkers is hij vanaf 28 december te zien bij NPO2. Er is geen ontkomen aan!

De kracht zit ‘m in de herhaling, moeten ze bij AMC en de BBC gedacht hebben. Niet alleen bundelen de twee zenders andermaal de budgetten, ze gaan ook voor de tweede keer aan de haal met een boek uit het oeuvre van John le Carré. Gelijk hebben ze. Je hoeft het wiel natuurlijk niet iedere keer opnieuw uit te vinden. Verbouwden zij in 2016 al The Night Manager tot serie, deze keer is het de beurt aan The Little Drummer Girl. Anders dan de titel wellicht doet vermoeden, niet een kijkje in het leven van de nieuwe Sheila E, maar een sudderende nagelbijter over de onderlinge waanzin tussen Israël en Palestina. Gezellig!

De rol van d’r leven

Het is 1979 en de oorlog – een conflict kunnen we het inmiddels toch niet meer noemen – tussen Israël en Palestina heeft zich verplaatst tot ver buiten de eigen landsgrenzen. Bommen gaan af door heel Europa. Een paar jaar eerder werden zelfs de Olympische Spelen van München opgeschrikt door een gewelddadige gijzeling, waarbij verscheidene Israëlische sporters om het leven kwamen. Het is een puinhoop, een wedloop van pakken en gepakt worden. Alles lijkt geoorloofd. The Little Drummer Girl vertelt het fictieve verhaal van Charlie, een Britse actrice die door de Mosad wordt gerekruteerd om te infiltreren in een Palestijnse terreurcel. Lukt het Charlie om de terroristen in de kraag te vatten of is dit de laatste rol die ze ooit zal spelen?

Laten we zeggen dat Le Carré niet zou misstaan als schizofrene complotdenker.

Schizofrene complotdenker

Als The Night Manager ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat Le Carré zijn neus niet ophaalt voor licht ongeloofwaardige verhaallijnen. Ook in The Little Drummer Girl blijf je als kijker wat dat betreft met enige regelmaat met gefronste wenkbrauwen op je bank achter. Ik weet dat de waarheid vaak nog krankzinniger is dan het meest bizarre script, maar je kunt natuurlijk ook overdrijven. Laten we zeggen dat Le Carré niet zou misstaan als schizofrene complotdenker. Een complotdenker met schijnbaar alle tijd van de wereld, want om nou te zeggen dat The Little Drummer Girl uit de startblokken schiet, nee. De eerste afleveringen zijn even doorbijten, maar als de bal eenmaal aan het rollen is dan heb je aan deze slowburner helemaal geen verkeerde. Al is het maar vanwege de belachelijk mooie styling, de heerlijke cinematografie en het meer dan prima acteerwerk. Ben jij lid van de supportersvereniging van The Americans, Der Gleiche Himmel of Deutschland 83, dan is dit er één die best in de smaak kan vallen.

• BBC/AMC
    • Vanaf 21 december te zien op NPO Start Plus
    • Vanaf 28 december te zien bij de AVROTROS op NPO2