The Lion King: waaaaaanzinnig mooi, een tikkeltje té realistisch

• The Lion King
    • 8/10

The Lion King is zó mooi gemaakt en zo ongelofelijk echt, dat eigenlijk alleen nog de stem van David ‘BBC’ Attenborough ontbreekt. Jammer genoeg blijken ‘echte leeuwen’ soms alleen een vreemde match met dansjes, liedjes en tranen.

Als er één iemand is die zich megahard verheugde op de nieuwe The Lion King, was ik het wel. Een retegave trailer (ik hield het niet droog); stemmen van helden als Childish Gambino, Queen B en Seth Rogen; de regie van die andere held Jon Favreau (Chef, Iron Man, The Jungle Book)… OMG: dit had meesterwerk written all over it. Het zou een van de absolute hoogtepunten van het jaar worden. Een film die ik in elke bioscoop van Amsterdam zou willen zien. En daarbuiten.

The-Lion-King-NL- st 5 jpg sd-low ©-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-Reserved

te enthousiast?

Terwijl ik dit schrijf, vraag ik me af of m’n enthousiasme niet een maatje te groot was. Met zulke verwachtingen kan een film eigenlijk alleen maar tegenvallen, is dan het cynische stemmetje. Maar nee: als filmfan verheug ik me aan de lopende band op nieuwe releases. En sommigen pakken in de praktijk zelfs beter uit dan verwacht of gehoopt. De laatste Tarantino bijvoorbeeld, maar daarover later deze zomer meer! ;-)

The-Lion-King-NL- st 7 jpg sd-low ©-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-Reserved

Ik wil een Simba!

Nu klinkt het haast alsof The Lion King op een deceptie is uitgelopen. Hakuna matata, dat is zeker niet het geval! De waanzinnig mooie fotorealistische beelden verdienen het ab-so-luut om gezien te worden op een gi-gan-tisch scherm. Geloof me, je waant je bijna twee uur in een schitterend stukje Afrikaanse savanne. Baby Simba heeft zo’n kneiterhoog knuffelgehalte dat je niet anders kan dan smelten. Ik zou m’n eigen konijntje Flo er bijna voor inruilen, zo cute. Childish Gambino (volwassen Simba) en Beyoncé (volwassen Nala) zijn precies wat je van ze mag verwachten: muzikaal en krachtig. Knap ook hoe ze de chemie tussen hun ‘personages' met slechts het gebruik van hun stem kunnen overbrengen. Maar het zijn Timon en Pumbaa (of eigenlijk acteurs Billy Eichner en Seth Rogen) die de show stelen. Hun humor, hun timing: hilarisch! En het verhaal? Dat verliest niet aan kracht. Net zoals de magie van de rijke soundtrack overeind blijft.

the lion king

Leeuwen en emotie: mismatch

Wat wel tegenviel, was de lange aanloop die ik nodig had om me echt door het verhaal mee te laten voeren. En dat had alles te maken met de leeuwen zelf. Die zien er zó realistisch uit, dat ik mezelf erop betrapte met een te rationele blik naar de beelden te kijken. Leeuwen zien huilen, dansen en zingen: wat een surrealistische kijkervaring is dat ineens. En dit gevoel hield de complete eerste helft van de film aan. Waar de realistische anatomie van de dieren superindrukwekkend is, is de emotionele expressie op hun koppen dat minder. Daarmee biedt de tekenfilm toch meer mogelijkheden.

the lion king 3

Smaakt naar meer

Daarnaast ook een minpuntje wat betreft het copy-paste-werk. Na het zien van Dumbo (met de teleurstellende nieuwe verhaallijn en personages) was ik blij te horen dat The Lion King een één-op-één-remake zou zijn. Maar Aladdin bewees in de tussentijd dat je best wat nieuwe ingrediënten aan zo’n remake kan toevoegen, als ze maar kloppen. De extra track van Beyoncé is mooi en deed vooral naar meer verlangen. Net als de geweldige performance van het komische stokstaartje en z'n zwijn. Vanuit nostalgische overwegingen is het heerlijk om een film bijna woord voor woord mee te kunnen spreken en zingen. Maar sommige grappen sloegen nu een beetje dood omdat je ze al van mijlenver aan zag komen.

The-Lion-King-NL- st 1 jpg sd-low ©-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-Reserved

Zien of niet zien? Geef dit visuele pareltje absoluut de kans die het verdient! En oordeel zelf of het de moeite van een remake waard is. Het meesterwerk dat ik verwachtte, is het misschien niet in álle opzichten. Al had ik achteraf gezien wel eerder kunnen bedenken dat natuurgetrouwe leeuwen met beperkingen zouden komen. Duh! Maar ik heb genoeg kippenvelmomenten gezien én gehoord om The Lion King die twee uur en een bioscoopkaartje meer dan waard te vinden. En ja, een traantje van ontroering;-)

• The Lion King (2019)
    • Animatie, avontuur, drama
    • Duur: 1u, 58 min