The Knick

• The Knick
    • 8½/10

Heerlijke wegkijker van Steven Soderbergh over een grillige New Yorkse arts die meer medicatie gebruikt dan zijn patiënten.

Wisten jullie dat Washington Irving – de bedenker van Sleepy Hollow, Ichabod Crane en die onthoofde dude op dat paard - half-Nederlands was? En wisten jullie dat hij in 1809 een boekje schreef met de titel A History Of New York en dat daarin een Nederlands personage figureerde met de naam Diedrich Knickerbocker? Nee, dat wisten jullie allemaal niet. Knickerbocker vertelde het verhaal van de eerste Nederlandse kolonisten in Nieuw Amsterdam en vanwege dit verhaal werden deze kolonisten in de volksmond al snel Knickerbockers genoemd. Nice, hè? Bijna net zo nice als het feit dat New York in de NBA de blits maakt onder de naam New York Knicks, wat weer een afkorting is voor… Precies. Knickerbockers. En waarom die Knicks in het blauw, wit, oranje spelen? Omdat dat de kleuren waren van de Nederlandse Prinsenvlag. Als basketbal minnende Nederlander is er feitelijk dus eigenlijk maar één team wat je uit volle borst toe moet schreeuwen wanneer je midden in de nacht weer de play-offs zit te kijken, terwijl je eigenlijk om 7:00 uur op moet voor een belangrijke vergadering. Wisten jullie allemaal niet, hè? Trouwens, niet alleen het lokale basketbalteam werd naar Diedrich vernoemd, ook een driekwartsbroek, een bar & grill, een wijk in de Lower East Side en zélfs een ziekenhuis kregen zijn naam. En laat nou net dit ziekenhuis het toneel zijn voor de meesterlijke nieuwe serie van Cinemax met de naam… The Knick.

E.R. maar dan 2000 jaar terug

The Knick speelt zich begin 20ste eeuw af in een ziekenhuis in de New Yorkse wijk Harlem. In the Knick liet je je blindedarm verwijderen als je blank was. Beschikte je over meer pigment, dan ging je maar lekker naar het ziekenhuis een paar blokken verderop. Aan dit ‘evenwicht’ komt abrupt een eind wanneer Dr. Edwards ten tonele verschijnt. Aangesteld door het nieuwe hoofd personeelszaken worstelt hij met zijn nieuwe positie als donkere arts in een volledig blank ziekenhuis en alle kortzichtige belachelijkheid die dit met zich meebrengt. Tel daarbij op dat zijn direct leidinggevende – gespeeld door Clive Owen – vlak voordat hij begint met opereren zo’n beetje alles wat God verboden heeft door z’n neus en aders jaagt en je hebt genoeg ellende om een eerste seizoen van tien afleveringen mee te vullen.

The Knick is een serie die je moet voelen

Soderbergh
    The Knick is een serie die je moet voelen. Er zitten weinig ninja’s en exploderende monstertruck’s in, dus je kijkt hem vooral omdat er zo ontzettend veel aandacht is besteed aan de productie en de manier van filmen. Dat filmen doet Steven Soderbergh en dat is dezelfde Steven die zich onder andere ook bemoeide met de hele Ocean’s 11/12/13-reeks en het heerlijk ellendige Traffic. Die kan dus wel wat en dat zie je er ook aan af.

• Gumstarr Scores 8,5Cinemax (2014)
    • Ziekenhuistaferelen toen narcose nog betekende dat je in éen keer een fles whisky moest atten.

Check FunX voor nog meer serienieuws