The Heavy Water War

• The Heavy Water War
    • 8½/10

Een hoofdstuk uit de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, dat niet in de geschiedenisboeken terecht gekomen is.

Het is 1932 en Heisenberg gaat met de Nobelprijs voor de Natuurkunde aan de haal. Niet de Heisenberg die samen met Jesse crack stond te bakken in een uitgewoonde trailer, maar de Duitse grondlegger van de kwantummechanica, Werner Heisenberg. Normaliter zou deze blijk van erkenning de uitgerolde loper zijn voor een glansrijke carrière, ware het niet dat eind jaren ’30 een kleine gefrustreerde Oostenrijker roet in het eten gooit. Hitler heeft zijn zinnen gezet op de wereldkaart en elke Duitse wetenschapper van betekenis wordt voor zijn karretje gespannen om dat te bereiken. Werner hoeft dan wel geen ingeblikte bonen te eten in één of ander drassig loopgraaf, maar hij moet wel nadenken over manieren om de vijand sneller en efficiënter van de aardbodem te vegen. Ook geen pretje.

Bombe
    Terwijl ergens in New Mexico op een kale vlakte het ultrageheime project Manhattan een antwoord moet bieden op Hitler’s expansiedrang, sleutelt Heisenberg in Duitsland in het geniep aan een kernreactor. Wie zal er als eerste de beschikking hebben over een bom die zo krachtig is dat je er met kinderlijk gemak de laag make up op Barbie d’r hoofd mee weg kunt blazen? Als het aan de Britten en de Noren ligt, zijn het de Duitsers in ieder geval niet. Samen beramen zij een plan om ervoor te zorgen dat zùh zjùrmùns niet over alle grondstoffen kunnen beschikken die voor het bouwen van een atoombom nodig zijn. Spannend!

Geschiedenisles
    The Heavy Water War heeft die typische vibe die je kent van de betere films en series over de Tweede Wereldoorlog. Die vibe van Unsere Mütter, Unsere Väter en Der Untergang. Het zit stilistisch heel erg goed in elkaar, maar is visueel niet nieuw. Niet dat dat een voorwaarde is voor het één of ander, maar dan weet je het maar vast. Ondanks dat er geluiden opgaan dat de geschiedenis hier en daar wat geweld wordt aangedaan – hoe ‘fout’ was Weisenberg daadwerkelijk in de oorlog en was hij écht niet vies van het mannenvlees? – geeft The Heavy Water War een mooi inkijkje in een hoofdstuk van de Tweede Wereldoorlog dat maar weinig mensen kennen. Het biedt meer dan genoeg haakjes voor een spannend verhaal over oorlogsmissies in een tijd dat je nog niet vanuit je luie stoel met behulp van een drone een heel dorp kon platleggen. Een verhaal over goed versus slecht en de dunne lijn die er soms tussen die twee te trekken valt. Ik keek deze met veel interesse. Een geschiedenisles en toch ook wel entertainment, verpakt in een prima kijkbaar zesluik.

Gumstarr Scores 8,5

- NRK1 (2015)
    - Hoe de Noren en de Britten die verdomde Hitler lekker een potje in de weg liepen te lopen.