The Happytime Murders: veel sperma, weinig humor

• The Happytime Murders
    • 4/10

Een r-rated comedy met grofgebekte puppets, Melissa McCarthy en Elizabeth Banks: gegarandeerd een avondje schaterlachen. NOT!

Ligt het nou aan mij? Ben ik m’n gevoel voor humor kwijt? De tijd van de maand? Allemaal gedachten die door me heen gingen toen ik bij de zoveelste grap in The Happytime Murders niet moest lachen. Maar nee, het lag niet aan mij: ook in de rest van de bioscoopzaal bleef het akelig stil op momenten dat de makers OVERduidelijk mikten op het ‘stik-nu-in-je-pocorn-van-het-lachen’. En dat is pijnlijk. Net zo pijnlijk als je een beginnend stand-upcomedian kneiterhard z’n best ziet doen op een grap en alleen het doortrekken van een wc in de kroeg ernaast hoort.

Watskeburt
    Op papier heeft The Happytime Murders de potentie van een hilarische bioscoopavond. De regie is in handen van Brian Henson, de zoon van Muppets-bedenker Jim Henson. Er zijn hoofdrollen voor comédiennes Melissa McCarthy, Maya Rudolph en Elizabeth Banks. En als je lekker gaat op grove humor à la Southpark en Family Guy: niets geestiger dan poppen die snuiven, schelden en schieten. Bovendien klinkt het film-noir-meets-buddy-cop verhaal ook vermakelijk. Twee detectives (de één mens, McCarthy, de ander pop) die noodgedwongen samenwerken in de achterbuurten van L.A. om de mysterieuze moorden op een aantal bekende puppets uit het kinderprogramma The Happytime Gang op te lossen. Alleen wordt de poppenagent zelf hoofdverdachte en moet hij er alles aan doen om z’n naam zuiveren. Het zag er in de trailer (ik trapte er weer in) allemaal gelikt uit.

Hou op met ejaculeren!
    En daarmee heb je het eerste probleem al: alles wat nog redelijk leuk is aan deze film, zit al in de sneak peek. De rest: meh… Het verhaal begint nog redelijk aardig, maar wordt zó voorspelbaar, zó cliché en zó onlogisch dat het echt op de humor aankomt. Die komt echter niet boven het megakinderachtige niveau uit van een explosieve ejaculatiescène (ik heb er nog nachtmerries van), de zoveelste Basic Instinct-parodie met een seksverslaafde pop én haar poppenschaamhaar en de overkill aan opmerkingen dat McCarthy op een man lijkt: we get it. Bovendien lijken de schrijvers bij veel van de grappen niet te weten waar ze moeten stoppen. Met als gevolg dat de slechte grappen nog ondragelijker worden. Zouden ze dat zelf echt niet hebben doorgehad? Of interesseerde het ze gewoon niet? Of is de film stiekem geschreven door een paar hitsige tieners? Of was de hele crew stoned misschien? High? Wappie? Van de kaart? Helemaal te knetter? Je ziet wat ik bedoel.

Sesamstraat
    Aan de bloopers tijdens de aftiteling te zien (als je die nog haalt) hadden de cast en crew in elk geval de grootste lol. Dus er zijn mensen die dit leuk vinden. Ik weet het: smaken verschillen. Goede smaak, wansmaak…Als je het mij vraagt, zou ik er geen bioscoopkaartje aan verspillen. Overigens vraag ik me toch een beetje af wat papa Henson van de film had gevonden. Een ding weet ik wel: de makers van de Amerikaanse Sesamstraat, die de distributeur van The Happtime Murders zonder succes aanklaagden vanwege de slogan ‘No Sesame, all street’, lachen na alle negatieve reviews misschien nog wel het hardst.

• The Happytime Murders (2018)
    • Comedy, actie, crime
    • Duur: 1u, 31min