The first widescreen 1537366646

The First: This Is Us met astronauten

• The First
    • 8-/10

Lekker om het huis even voor jezelf te hebben, wanneer je vriend(in) weg is op zakenreis. Dat wordt alleen een ander verhaal als die zakenreis wordt afgelegd per raket, naar Mars.

Vroeger wilden de Carrie Bradshaws, Chandler Bings en Dawson Leerys uit serieland niks liever dan hun eigen trailer op een echte filmset. Hollywood was het toppunt van faam en faam was een vrijstaande villa in Beverly Hills met drie custom Ferrari’s op de oprit. Inmiddels ligt dat allemaal iets genuanceerder. Het ideale carrièrepad lijkt een kleine u-turn te hebben gemaakt, want tegenwoordig bewandelen steeds meer gearriveerde acteurs de omgekeerde weg. Nicole Kidman, Jude Law, Matthew McConaughey, Anthony Hopkins en Hilary Swank zijn slechts een paar van Hollywood’s finest die de afgelopen jaren hun naam aan een – doorgaans succesvolle – serie hebben verbonden. Wie ging er nou niet lekker op Big Little Lies, The Young Pope, Westworld en Trust? Ik wel, in ieder geval.

Hulu schotelt je ruis zes uur Sean Penn voor. Hoe fijn is dat?!

Ook dit najaar duiken in verschillende nieuwe series weer de nodige grote namen op. Zo zit Jim Carrey in het tragische Kidding, schitteren Emma Stone en Jonah Hill in het ietwat vervreemdende Maniac, gaan we binnenkort genieten van een flinke dosis Julia Roberts en schotelt Hulu je met The First nu ruim zes uur Sean Penn voor. Hoe fijn is dat?! In hun nieuwste Original geeft de thuishaven van The Handmaid’s Tale, The Looming Tower en 11.22.63 je een kijkje in het leven van een groep astronauten die op het punt staan om Mars te annexeren en dat is smullen geblazen. Al moeten ruimteschipfetisjisten misschien even hun verwachtingen bijstellen, maar daarover later meer. Nu eerst de trailer.

Extreme zakenreis
    De hartslag van een lange afstandsrelatie gaande houden is al lastig wanneer de betrokkenen zich in hetzelfde land bevinden, laat staan dat één van de twee elke dag wakker wordt op een compleet andere planeet. Tom Hagerty – gespeeld door Sean Penn – en zijn team staan op het punt om richting Mars te vertrekken en dat vereist niet alleen een pittige training, het trekt ook een zware wissel op het privéleven van de astronauten. Het idee dat hun overambitieuze geliefden op een jarenlange, interplanetaire zakenreis gaan valt niet in ieder huishouden even lekker en zorgt dan ook voor de nodige spanningen. Smullen!

Een soort This Is Us, maar dan met hyperintelligente wetenschappers.

Drama met een futuristisch randje
    Als je hart sneller gaat kloppen van volautomatische maanwagens die zelfstandig hun weg banen over een stoffige planeet, dan is deze nieuwste van Hulu misschien niet de serie voor jou. Het ontbreekt in The First namelijk niet alleen aan Elon Musk – de schrijvers hebben blijkbaar niet zo’n vertrouwen in dat hele SpaceX-avontuur van hem – ook de nodige ruimtetechnologie is minder aanwezig dan je op voorhand wellicht zou verwachten. Eigenlijk is The First meer een drama met een futuristisch randje dan een hardcore scifi-serie. Het gaat vooral over hoe mensen zich tot elkaar verhouden, in relaties en daarbuiten. Het gaat over onze dromen, onze demonen en over hoe we omgaan met twijfel en onzekerheid. Een soort This Is Us, maar dan met allemaal hyperintelligente wetenschappers die ons voortbestaan moeten waarborgen door als eerste een gezellig kampement op Mars uit de grond te stampen.

The First

Slowburner
    Er zullen mensen zijn die The First te traag vinden en daar kan ik best in komen. Als de personages je niet aanstaan, dan heb je inderdaad een flinke uitdaging aan je fiets hangen. De persoonlijke ontwikkeling van Tom Hagerty & co is de ruggengraat van deze serie en verder gebeurt er inderdaad niet zo heel veel. Ik merkte gaandeweg dat ik dat zelf eigenlijk best prettig vond. Maar goed, ik vreet dan ook nagenoeg alles. Liefhebbers van beklemmende slowburners hebben aan The First dus een feestmaal en het acteerwerk van Sean Penn en de rest van zijn collega’s is de spreekwoordelijke kers op de taart. Ben jij niet vies van een beetje drama en heb je het geduld om de de verschillende personages langzaam uit te pakken, dan heb je aan The First een hele goeie. Ben je een space-nerd en is het jou vooral om ruimteschepen, verre planeten en zwarte gaten te doen, dan zou ik eerst even aan Mars van National Geographic Channel beginnen.

• Hulu (2018)
    • This Is Us, maar dan met astronauten

The haunting hill house widescreen 1539686884