The Equalizer 2

• The Equalizer 2
    • 6/10

Denzel Washington mept, knalt en steekt er weer lekker op los als de CIA-pensionado en wraakengel Robert McCall. Je moet ervan houden.

There are two kinds of pain in this world. The pain that hurts, the pain that alters.

What’s the story?
    Denzel Washington is terug als Robert McCall: de voormalig CIA-agent en weduwnaar die een rustig anoniem leven leidt, z’n boterham verdient als Lyft-chauffeur, beetje boekjes leest, graag z’n buren helpt en van tijd tot tijd het recht even kneiterhard in eigen hand neemt. Maar alleen wanneer slechte mensen echt te fur gaan. Russische maffiagangs die jonge meisjes uitbuiten bijvoorbeeld (Equalizer 1) of rijke, cokesnuivende rotzakjes die verkrachting op hun ontgroeningsmenu hebben staan. Dat kaliber. Het wordt in dit tweede deel een stuk persoonlijker als Roberts oud-CIA collega en beste vriendin wordt vermoord. Dat kan de wraakengel natuurlijk niet over z’n kant laten gaan.

What’s to like
    Denzel Washington is charismatisch en cool als altijd en hij geeft equalizer McCall (gelukkig!) de nodige portie menselijkheid. Z’n spel maakt cheesy oneliners te behappen en op de een of andere manier geloof je dat hij met z’n middelbare leeftijd fitboys van in de twintig zonder enig hijgen in elkaar rost. Moonlight-ster Ashton Sanders en Narcos-ster Pedro Pascal staan hem met hun performances aardig bij. En hoewel het verhaal in een vrij rustig tempo voortkabbelt, bevat Equalizer 2 genoeg spanning en bloedige vechtscènes om geboeid te blijven kijken tot de aftiteling over het scherm rolt.

What’s not to like
    Met de terechte discussie rondom het Amerikaanse recht op wapenbezit in je achterhoofd, zadelt de film je ook met een portie ongemak op. Het duiveltje op je schouder schreeuwt ‘fuck yeah, lekker voor ze!’ wanneer Washington bad guys afronselt; het engeltje zegt dat het niet verstandig is om het recht in eigen hand te nemen. En Equalizer 2 doet niet veel anders dan geweld verheerlijken. Het scenario is daarnaast niet bijster origineel en bevat vooral richting het einde een aantal plotgaten van jewelste. Het is de eerste keer in zijn carrière dat Washington een sequel doet. Er hoeft wat mij betreft geen derde Equalizer te komen. Tenzij ook deze film net als z’n voorganger de bioscoopkassa’s doet rinkelen. Zal me niets verbazen...

• The Equalizer 2 (2018)
    • Actie, thriller
    • Duur: 2h, 1min