Het leven in South Side Chicago

• The Chi
    • 8-/10

The Chi is de debuutserie van Lena Waithe, die je misschien wel kent als Denise in Master of None, en gaat over het leven in South Side Chicago.

Dit is Lena Waithe. Lena is actrice. Onder andere. Ze had kleine rolletjes in Transparent en This Is Us, maar de kans is het grootst dat je haar kent als de BFF van Dev in Master Of None. Lena is ambitieus. Niks alleen maar andermans teksten opdreunen, zelf schrijven! Lena WaitheZo kroop ze voor Bones al meer dan eens in de hoofden van Brennan en Booth en stak ze een tijdje terug nog een Emmy in de lucht voor haar schriftelijke bijdrage aan het tweede seizoen van Master Of None. Good busy, Lena!

Allemaal niet verkeerd die erkenning, maar de kroon op je werk als schrijver is natuurlijk een eigen show. Tien afleveringen waarin jij bepaalt welke lens er op de camera gaat, welke karakters er op beestachtige wijze om het leven gebracht moeten worden en, niet onbelangrijk, hoe vaak er broodjes kroket worden geserveerd bij de lunch. Die kans krijgt zij nu van Showtime en Waithe stelt niet teleur. De thuishaven van smullers als Shameless, Ray Donovan en Billions heeft de gok genomen en Lena heeft geleverd. Samen met Common, die zich voor het eerst opwerpt als producer van een grote serie, heeft zij een tienluik afgeleverd waar je prima wat vrije avonden op stuk kunt slaan. Daar is de directiekamer van Showtime het blijkbaar ook mee eens, want The Chi is inmiddels al verlengd met een tweede seizoen. En terecht.

The Chi is zo’n serie die je niet per se kijkt voor het verhaal, maar meer voor de vibe.

Hordelopen
    Voor haar debuut is Waithe lekker dicht bij zichzelf gebleven. Ik moet altijd een beetje overgeven in mijn mond als mensen dat zeggen, maar in dit geval dekt het de lading wel aardig. The Chi vertelt het verhaal van een aantal mensen die wonen in één van de wat grimmigere buitenwijken van Chicago en laat dat nou ook de geboortegrond van Waithe zijn. Het gaat over de hordes die het leven op je pad gooit en over jezelf ontworstelen uit een positie waarin de kansen niet altijd voor het oprapen liggen. Zo volgen we drie brugklassers die het grote geld van een carrière in de verdovende middelen moeten zien te weerstaan, een jonge vader die alle zeilen bij moet zetten om zijn kleine van Olvarit te voorzien en een beginnende kok op zoek naar nieuwe uitdagingen. Alsof het allemaal niet pittig genoeg is, wordt de gemeenschap ook nog eens opgeschrikt door een dubbele moord die het leven van de hoofdpersonen volledig overhoop gooit.

Vibe
    The Chi is zo’n serie die je niet per se kijkt voor het verhaal, maar meer voor de vibe. Wat dat betreft zou je het wel kunnen vergelijken met series als: Atlanta, Treme en How To Make It In America. Er gebeurt genoeg, maar er is niet echt één duidelijk afgebakend verhaal. Je duikt in de levens van verschillende mensen en dat moet je maar net voelen. Als je niet vies bent van hiphop, Air Jordans en street life, dan zou dit er zomaar één voor jou kunnen zijn. Heb je na een aflevering of twee je wagonnetje nog niet weten aan te haken, dan is deze waarschijnlijk niet aan jou besteed. Kan gebeuren. Ik zou ‘m in ieder geval een kans geven, want je voelt aan alles dat The Chi met liefde is gemaakt.

• Showtime (2018)
    • A day in the life of wat bewoners van een pittige buitenwijk in Chicago

• 8/10