De Kuthoer: ‘Deze film is boos over de manier waarop we met elkaar omgaan’

• NPO 3 Telefilms

Vanaf 8 januari zie je op NPO 3 zes nieuwe Nederlandse misdaadfilms. Kun je niet wachten? Deze Telefilms zijn vanaf 20 december al te bingen op NPO Start Plus! Wij spraken regisseur Ivo van Aart die de spannende misdaadreeks aftrapt met de film De Kuthoer.

In De Kuthoer speelt Katja Herbers de rol van columniste Femke. Ze wordt dagelijks overspoeld met nare anonieme berichten en op social media voor van alles uitgemaakt en dood gewenst. Geen wonder dat ze daar he-le-maal klaar mee is. De woedende columniste laat het er niet bij zitten en besluit wraak te nemen op alle losers die haar digitaal kapot maken. Wij spraken regisseur Ivo van Aart

ivo van aart

Hoe lang hebben jullie nagedacht over de filmtitel?

Die popte eigenlijk al vrij snel op toen Daan Windhorst [schrijver] en ik het idee voor de film bespraken. We kwamen eerst op ‘Kuthoer’ en besloten om het woordje ‘De’ toe te voegen zodat direct duidelijk is dat het om een persoon gaat.

Rolt-ie makkelijk je mond uit?

Haha! Dat wisselt. In het begin vond ik het ongemakkelijker dan toen we eenmaal in productie waren. Ik kon er op een gegeven moment wel eenvoudig mee smijten. Maar nu hij uitkomt, begin ik er gek genoeg weer wat nerveuzer over te doen. Toen ik laatst midden in de winkel van m’n opticien stond en we het over de film hadden, kwam de titel er zacht mompelend uit. Zelfde verhaal bij m’n schoonouders en schoongrootouders.

DSC01092

Vanwaar dan toch ‘De Kuthoer’?

Het is een in het oog springende titel, maar we hebben hem niet gekozen om te shockeren: we willen daadwerkelijk iets zeggen over een probleem. ‘Kuthoer’ is een scheldwoord dat je vaak terugziet op social media, waar veel gedreigd en gescholden wordt. Daar zijn we flink boos over en dat is de film ook. En dan mag je best een beetje schoppen om iedereen wakker te krijgen en een spiegel voor te houden.

Was dat ook de inspiratie voor de film?

Daan en ik werkten allebei voor De Correspondent, waarvanuit we beiden – Daan nog meer dan ik – uit ervaring weten hoe het is om op Twitter miskend, onbegrepen of zelfs uitgescholden te worden. Daar schreef Daan een keer een kort verhaal over waar ik visuals bij maakte. De film is hier losjes op gebaseerd. Toen we hoorden dat we hem mochten maken, hebben we het verhaal uitgebreid.

DEKUTHOER 05 1

Met een vrouwelijke hoofdpersoon.

Dat komt voort uit idealisme. Er zijn in films nog te weinig sterke vrouwelijke hoofdpersonages te zien. We wilden bovendien een sterke vrouw mét een sterke mening. We kennen zelf namelijk schrijfsters en actrices die de afgelopen jaren veel tegenwind kregen in de media. Kijk ook naar vrouwen als Sylvana Simons en Femke Halsema; de eerste voorbeelden die me nu te binnen schieten als het gaat om vrouwelijke publieke figuren die het ook vaak hard te verduren kregen op sociale media.

Katja Herbers vertolkt de hoofdrol. Wat maakte haar de ultieme leading lady?

Ik zag haar in het tweede seizoen van Westworld en was erg onder de indruk: er zit een mooie combinatie van cynisme en hoop in haar spel. En toen ik Katja in de film Weg van jou zag, viel me op hoe ontzettend veelzijdig ze is. Perfect voor mijn eerste lange speelfilm!

DEKUTHOER 22

En populair en drukbezet ook. Hoe heb je haar kunnen strikken?

Ze vond het scenario heel goed en had vertrouwen in het team. En na het sturen van het script kon ik haar tijdens een paar Skypegesprekken verder overtuigen. Was dat nodig dan? Nou, het was meer dat ik me kon voorstellen dat Katja bij het zien van de titel en de meewerkende omroep BNNVARA kon denken: wat voor geweten zit hierachter? En ik wilde haar geruststellen dat het geweten erachter goed was.

Wat heb je zelf met het genre misdaad?

Nou, in alle eerlijkheid: toen de ronde voor de Telefilms openging en Daan en ik zagen dat het thema ‘misdaad’ was, dachten we eventjes: oh, crime, hmmm… Dit genre daagt je flink uit als maker: wat voor misdaadverhaal wil ik, wat is mijn visie op crime, wat vind ik er vet aan en wat niet? Je kan zoveel kanten op. Gelukkig hadden we in ieder geval al een thema in ons achterhoofd.

De-Kuthoer©PW-1-scaled

Wat vind je vet aan misdaad?

Het heeft iets heel escapistisch. Of je nu kijkt naar films over bankroven, de maffia of de oplichters uit Ocean’s Eleven: we denken allemaal wel even ‘hoe het zou zijn om’. Dat heeft iets aantrekkelijks. Maar een echt goed crimeverhaal gaat wat mij betreft over de maatschappij, de wereld waarin we leven en de fouten die we als mens kunnen maken. Echt goede crime is eigenlijk heel menselijk.

Hoop je dat jullie film nog iets teweegbrengt?

Ik ben oprecht als ik zeg dat de film boos is over hoe we met elkaar omgaan en hoe het is om in deze tijd te leven. Om online het slachtoffer te worden van al deze shit. Natuurlijk is het thema wel verpakt in een hopelijk aantrekkelijke film met toffe, grappige en spannende momenten. Maar de film bevat ook een observatie van al het lelijke waartoe we in staat zijn als we achter onze laptops kruipen. Ik kan me ergens nog wel indenken dat mensen die zulke nare berichten typen heel naïef zijn en denken dat het een ander niet raakt. Misschien niet eens bereikt. Maar wat als die persoon in een keer in hun woonkamer staat?

De Kuthoer (NL Film & TV / BNNVARA) zie je woensdag 8 januari om 20.30 uur op NPO 3 en is vanaf 20 december beschikbaar op NPO Start Plus. Meer misdaad? Naast De kuthoer zijn er nog 5 nieuwe Nederlandse misdaadfilms die je vanaf 15 januari iedere woensdag om 20.30 uur op NPO 3 ziet. Alle NPO Start Plus abonnees kunnen de films al vanaf 20 december bingen.

Woensdag 15 januari: Hemelrijken
    Wanneer Kelly uit de gevangenis komt, keert ze terug naar haar Eindhovense geboortewijk Hemelrijken. Hoewel haar zus Samantha zelf nauwelijks kan rondkomen, helpt ze haar met werk en onderkomen. Wanneer een oude bekende geld van Kelly terugeist, stapelen de financiële problemen zich op en ziet zij geen andere oplossing dan voor hem te gaan dealen. Wanneer Samantha dat hoort, wil ze niets meer van haar weten. Tot het echt misloopt, want familie laat elkaar niet in de steek, toch? Cast: Jennifer Welts, Esmee van Kampen, Maarten Heijmans, e.a. Regie: Stanley Kolk, scenario: Chris Westendorp, producent: Family Affair Films, omroep: EO.

Woensdag 22 januari: King of the Road
    De racistische vrachtwagenchauffeur Barry moet machteloos toezien hoe zijn vaste bijrijder door Marokkaanse jongeren het ziekenhuis in wordt geslagen. Tot zijn grote woede blijkt de vervangende bijrijder Sadiq ook van Marokkaanse afkomst. De spanning tussen de twee loopt hoog op als ze tijdens en internationale rit enkele dagen de cabine moeten delen. Barry en Sadiq leren elkaar beter kennen, maar het blijft de vraag of dit tot vriendschap leidt of een ultieme confrontatie. Cast: Guido Pollemans, Majd Mardo, Sophie Höppener, e.a. Regie: Danyael Suguwara, scenario: Marcel Visbeen, producent: OAK Motion Pictures, omroep: KRO-NCRV.

Woensdag 29 januari: Hallali

Wanneer Gerben Kooistra, een liberaal uit Noord-Holland, wordt benoemd tot de nieuwe burgemeester van een zuidelijk dorp, begint hij een strijd tegen een grote lokale crimineel, ‘Opa’ Jantje. Gerbens missie blijkt moeilijker dan verwacht. Criminaliteit is overal in dit schijnbaar onschuldige dorp en zijn politieke missie verandert langzaam in een gevaarlijke obsessie. Cast: Mike Weerts, Tibor Lukács, Bart Slegers, e.a. Regie: Eché Janga, scenario: Oscar van Woensel, producent: Pupkin Film, omroep: AVROTROS.

Woensdag 5 februari: Boy Meets Gun

Wanneer de verveelde filosoof Maarten Moreau verstrikt raakt in een overval, krijgt hij per ongeluk het pistool te pakken. Maarten wordt gegrepen door een hernieuwde levenslust en besluit het wapen te houden. Een ware romantiek bloeit op tussen de jongen en het pistool, niet zonder gevolgen. Cast: Eelco Smits, Victor IJdens, Mara van Vlijmen, Saskia van Zijderveld, e.a. Regie: Joost van Hezik, scenario: Willem Bosch, producent: Pupkin Film, omroep: VPRO.

Woensdag 12 februari: Magic Mountains

Lex, succesvol schrijver van populaire romans, heeft maar geen gemoedsrust. Hij vraagt zijn muze Hannah, ooit levenspartner en klimmaatje, voor de laatste keer met hem naar de bergen te gaan. Lex organiseert een trip naar de Slowaakse Hoge Tatra en huurt de professionele gids Voytek in om hen naar het startpunt te leiden. Vanaf daar wil Lex alleen verder klimmen met Hannah, maar de gids wil hem niet alleen met haar achterlaten. In de bergen blijkt de normaal impulsieve Lex namelijk totaal onbetrouwbaar. Cast: Hannah Hoekstra, Thomas Ryckewaert, Marcin Dorocinski, e.a. Regie & scenario: Urszula Antoniak, producent: Family Affair Films, omroep: NTR.

De zes Nederlandse misdaadfilms: vanaf 20 december beschikbaar op NPO Start Plus en vanaf woensdag 8 januari wekelijks om 20.30 uur op NPO 3.

Borg vs McEnroe: Shia LaBeouf schittert in legendarische Wimbledonfinale op NPO 3

• Borg McEnroe