Spider-Man: Far From Home: tienerhormonen, superhelden én Jeroen van Koningsbrugge

• Spider-Man: Far From Home
    • 8½/10

In dit supergave nieuwe Spider-Man-avontuur wordt cutie Tom Holland niet alleen bijgestaan door Hollywood A-listers als Samuel L. Jackson, Jake Gyllenhaal en Zendaya: ook Jeroen van Koningsbrugge maakt z’n opwachting. Say what?! (beetje jaloers wel)

De nieuwe Spider-Man begint waar Avengers: Endgame eindigde (vanaf hier volgt een spoiler over de Avengers-finale. Dus beter sla je de volgende twee zinnen over als je die film nog niet gezien hebt). Enfin, waar Avengers Endgame eindigde dus. Peter Parker (Tom Holland) rouwt nog om het verlies van zijn mentor en vriend Tony ‘Iron Man’ Stark en verlangt naar een normaal tienerleven. Even geen superhelden-gedoe en gewoon lekker z’n knappe klasgenootje MJ (Zendaya) versieren. En dat lijkt zowaar te lukken als Parker met z’n klas op een trip naar Europa gaat. Maar helaas: de wereld wordt bedreigd door mysterieuze buitenaardse vijanden. En al snel staat Avengers-kapitein Nick Fury (Samuel L. Jackson) met newbee superheld Quentin Beck (Jake Gyllenhaal) op de stoep om de hulp van Spider-Man in te schakelen.

Spider-Man -Far-From-Home st 12 jpg sd-low ©2019-CTMG-Inc-All-rights-reserved

Spider-Man meets ‘Dutch soccer hooligans’ (spoiler alert)

Doordat de buitenaardse aanvallen vooral in Europa plaatsvinden (lucky us), komt Spider-Man zelfs even in Nederland terecht. Op een politiebureau in Broek op Langedijk om precies te zijn, waar de superheld een cel deelt met drie Oranje-supporters (op de aftiteling aangeduid als ‘Dutch soccer hooligans’ by the way, hilarisch). En hoe geinig: eentje daarvan is Jeroen van Koningsbrugge! Zodra Spidey het politiebureau uitwandelt, spring je overigens wel direct honderd jaar terug in de tijd. Lees: een pleintje vol kippen, geiten, boeren en modderpoelen (je ziet nog net geen klompen en klederdracht) en natuurlijk plenty molens en tulpen. Hoe die Oranje-supporters daar beland zijn, is mij een raadsel. Maar bonuspunten voor de makers dat ze Nederlanders door echte Dutchies laten spelen (en bonuspunten voor deze sympathieke Dutchies dat ze zich niet 'te groot' voelen voor een minuutje screen tijd). De accenten kloppen nu tenminste. Bedankt jongens.

jeroen van koningsbrugge

‘Speciale’ effecten?

Wel jammer dat de visual effects niet altijd even on fleek zijn. De meeste vecht- en actiescènes zien er spectaculair uit, maar zodra de personages bijvoorbeeld op een bekende brug in Londen staan, oogt de achtergrond bedroevend nep. Een Nederlandse film vergeef ik dat nog enigszins, gezien de gierige budgetten. Maar met een bestedingsruimte van zo’n 160 miljoen dollar, mag je toch wel het allerbeste green screen-werk verwachten. Zeker als de aandacht voor detail zo ver gaat, dat er echte Nederlanders worden ingehuurd voor een scène van een minuut. Of zouden de makers zo diep in de buidel hebben moeten tasten voor de bijdrage van Jake Gyllenhaal en z'n flitsende superheldenpakje (wel erg vermakelijk in zijn rol als Beck) dat er minder VFX-geld over was?

Spider-Man -Far-From-Home st 8 jpg sd-low ©2019-CTMG-Inc-All-rights-reserved

Wat een feest

No worries, afgezien daarvan is Spider-Man een feestje! Het eerste gedeelte van de film doet op enkele momenten wat knullig aan: cheesy scènes met (wat lijkt op) matig acteerwerk en sentimentele muziek. Maar dat blijkt later in de film allemaal een briljante bedoeling te hebben. Om je filmplezier niet te bederven, doe ik daar verder geen uitspraken over. Je moet me maar geloven als ik zeg dat je aan deze Spider-Man een hoop lol zult beleven. Far From Home bevat veel humor, een topcast, verrassende twists, een superschattige romance, een lekker tempo en blijft tot het einde boeiend. Nee, wat ik zeg ik, tot na de aftiteling zelfs! Blijf dus vooral zitten tot de lichten aan gaan voor twee juicy extraatjes. Veel kijkplezier.

Spider-Man -Far-From-Home st 3 jpg sd-low ©2019-CTMG-Inc-All-rights-reserved

• Spider-Man: Far From Home (2019)
    • Duur: 2h, 9min